Google heeft bekend gemaakt dat ze gaat stoppen met Google Labs (gestart in 2004), de centrale hub voor het testen van nieuwe producten. Op het official Google Blog wordt aangegeven dat het te maken heeft met prioriseren en het maken van keuzes. Voor de neutrale lezer klinkt dit als een volstrekt logische keuze.
Maar juist op het moment dat Google met Google+ de stap maakt richting sociale media gaan de deuren dicht, en kunnen we niet meer mee kijken in de keuken waar met regelmaat verrukkelijke gerechten werden geserveerd, socialer kon bijna niet. Dat geldt voor de volgers van het bedrijf maar ook voor de concurrentie. Met de lancering van Google+ field trail heeft Google inmiddels ruime ervaring opgedaan met het op een andere wijze loslaten van een nieuw product.
Veel van de Google Labs producten zijn bestemd voor het Android platform. Deze applicaties blijven allen beschikbaar via de Android Market. De kans dat Google+ de nieuwe speeltuin gaat worden lijkt veel logischer. Zo deed Google’s CEO Larry Page vorige week via hetzelfde Google+ al een aantal mededelingen over de focus van het bedrijf en de nieuwe productlijnen. Google+ is voor Google veel meer dan alleen de lancering van een nieuwe platform maar lijkt ook de volledige structuur van het bedrijf te doen veranderen. Dat Google Labs daarbij wordt geofferd was te verwachten. GMail Labs en Maps Labs bijven bestaan.