Bezitters van een apparaat dat draait op Apple’s iOS kopen heel wat meer applicaties dan een jaar geleden en ze zijn ook bereid er meer voor te betalen, zo blijkt uit een recent onderzoek van Piper Jaffray. De gemiddelde iOS bezitter zal 83 apps downloaden in 2011, 61% meer dan in 2010 het geval was. 82% van alle apps in de App Store zijn gratis, de 18% betaalde apps kosten gemiddeld $1,44. Die gemiddelde prijs is met 14% gestegen ten opzichte van een jaar eerder, dat terwijl er in 2010 juist een daling was opgetekend van 18%.
Munster, de onderzoeker van Piper Jaffray, schat dat de stijging van de gemiddelde prijs van een app te wijten is aan de populairiteit van de iPad, de gemiddelde iPad app is ook duurder vergeleken met iPhone apps. De cijfers zijn overigens niet officieel omdat Apple niet veel gedetailleerde info vrijgeeft over de verkoop van apps. Onlangs kondigde Apple wel aan dat er 15 miljard apps gedownload waren vanuit de App Store. Volgens Gartner zijn dat er 185 miljard in 2014. Ook het aantal beschikbare apps blijft maar stijgen, eind mei nog ging de App Store richting de 500.000 apps.