Technology27.06.2011

Wat is er nieuw in Analytics v5?


wat-is-er-nieuw-in-analytics-v5.jpg
wat-is-er-nieuw-in-analytics-v5.jpg

Door de veelzijdigheid, het gebruikersgemak en de grafische interface is Google Analytics een populair statistiekpakket onder online marketeers en website eigenaren geworden. Ook het feit dat Google de voormalige Urchin software gratis beschikbaar heeft gesteld draagt natuurlijk bij aan de populariteit ervan. De laatste grote wijzigingen in Google Analytics vonden zo’n 1,5 jaar geleden plaats, voor Google een lange tijd. Sinds kort heeft Google echter Analytics v5 vrijgegeven, tijd voor een verkenning.

Wanneer je inlogt in Analytics krijg je nu nog de oude, vertrouwde interface voorgeschoteld. Afhankelijk van je taalinstellingen is een kleine link met ‘New Version’ of ‘Nieuwe versie’ bovenaan je scherm verschenen wanneer je inlogt in Analytics. Door hierop te klikken schakel je over naar de nieuwe versie. Ook geeft Analytics meteen de mogelijkheid tot het instellen van v5 als standaardversie. Het zal niet lang duren voordat deze vernieuwde versie de standaard wordt. Goed om nu alvast de mogelijkheden van Analytics v5 te ontdekken!

Het eerste dat opvalt is de nieuwe vormgeving. Deze is geheel in lijn met de makeover die we al bij andere Google producten hebben gezien zoals de zoekmachine en Adwords. Twee onderdelen die eerder verscholen zaten in de linker navigatie hebben nu een meer prominente plek gekregen: Dashboards en Aangepaste rapporten. Deze functies zijn namelijk behoorlijk uitgebreid. Zo is het nu mogelijk meerdere dashboards in te stellen zodat je snel een overzicht krijgt van de siteprestaties op meerdere gebieden.

De dashboards wil ik iets langer bij stilstaan. Vooral voor gebruikers die minder bekend zijn met Analytics zijn deze dashboards uitermate handig. Ze zijn namelijk geheel aan te passen zodat elk bedrijfsonderdeel een eigen dashboard heeft met voor hun de meest relevante statistieken.

Afgezien van een frisser ogend ontwerp zijn de standaardrapportages in Analytics vrijwel onveranderd gebleven. Vrijwel omdat er hier en daar wel wat leuke nieuwe functies verscholen zitten. Bijvoorbeeld in het onder zoekmachine specialisten erg populaire rapport ‘organisch verkeer’. Als weergaveopties kenden we al het taartdiagram, de tabel en de vergelijking. Hier is de ‘Term cloud’ aan toegevoegd. Doordat de grootte van de woorden is gekoppeld aan een indicator als aantal bezoeken ontstaat een goed beeld van de meest populaire zoekwoorden. Overigens werkt deze weergave natuurlijk ook bij Adwords verkeer.

Wanneer we in het rapport verkeersbronnen blijven is een tweede nieuwe functie te ontdekken. Waar we voorheen met geavanceerde segmenten moesten werken om twee verkeersbronnen te vergelijken in een grafiek kan dat nu met de functie ‘plot rows’. Door eenvoudig de selectievakjes voor de rijen die je met elkaar wil vergelijk aan te klikken en hierna op de knop ‘Plot rows’  te klikken worden de verschillende rijen in 1 grafiek weergegeven.

Eerlijk is eerlijk; deze derde innovatie heb ik vernomen via een ander bekend blog en vond het zeker even de moeite waard te vermelden. Waar de laadtijd van de website voorheen via Webmaster Sitetools te bekijken was is deze functie nu ook in Analytics beschikbaar, door een simpele aanpassing aan de trackingcode te maken. Dit werkt door het toevoegen van het regeltje  _gaq.push([‘_trackPageLoadTime’]); in je trackingcode. Ongetwijfeld wordt dit in de toekomst onderdeel van de standaardcode.

Wat niet nieuw is aan Analytics v5 maar wel de moeite waard om te melden is dat mobiel gebruik ook goed gemeten kan worden met Analytics. Aangezien moderne smartphones kunnen omgaan met cookies en JavaScript werkt de gewone Analytics code ook in mobiele browsers. Een ander verhaal zijn echter apps waar de ontwikkelaar zelf het een en ander aan code toe moet voegen om data te verzamelen. Het goede nieuws is echter dat ook het gebruik van apps voor de iPhone en Android gewoon met Analytics kan worden gemeten!

Derek Visser

Met zijn bureau Uncharted Digital helpt Derek bedrijven met hun online branding en performance.

...

Verder lezen over Analytics

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Als je een website hebt dan komt de term SEO je waarschijnlijk niet onbekend voor. Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands, is namelijk hartstikke belangrijk voor iedere ondernemer die w...

Search13.04.2021

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Google komt met handige updates in Search Console

Google Search Console heeft er deze week twee nieuwe functies bij gekregen die zijn ontworpen om de efficiëntie van het analyseren van gegevens in rapporten te verbeteren. Dit maakt het nog gemakkelijker en overzichteli...

Search12.04.2021

Google komt met handige updates in Search Console

Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!
Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

Wellicht heb je het al voorbij zien komen, al enige tijd is Google Analytics 4 (GA4) beschikbaar, de tot nu toe grootste update die Google heeft uitgevoerd aan Google Analytics. Google Analytics heeft geen introductie me...

Online08.02.2021

Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Dutch Analytics haalt een investering van 2 miljoen euro op bij Global Founders Capital, een van de toonaangevende Venture Capital (VC) fondsen in Europa. En ook het Nederlandse bouwbedrijf BAM heeft deelgenomen aan deze...

DC Business11.12.2019

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Bij Global Founders Capital en BAM
SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

Hoe presteert sales? Hoeveel is de voorraad nu waard? En welke trend vertoont de omzet per regio? Managers hebben het liefst realtime inzicht in de prestaties van de organisatie. ASICS, een van de grootste producenten va...

Online11.09.2019

SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

Hoe kan je Big Data structureel omzetten in betrouwbare inzichten om waarde en onderscheidend vermogen creëren? Die vragen staan centraal tijdens de vijfde editie van Big Data Expo op 18 & 19 september aanstaande in de...

Marketing28.08.2019

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

​Marketing Strategie: Het 4F Model

Veel bedrijven worstelen met het opzetten van de ideale (online) marketing mix. Er zijn ook steeds meer marketingkanalen met elk weer unieke eigenschappen. Van bedrijven krijg ik dan ook vaak de vraag, waar en hoe moet i...

Marketing06.11.2018

​Marketing Strategie: Het 4F Model

1 model om al jouw marketing activiteiten te sturen!

Verder lezen over Google

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Search25.09.2024

Google introduceert een speelse doodle met popcorn