Technology14.06.2011

Verslag van Thinkretail with Google 2011 (Deel 2)


verslag-van-thinkretail-with-google-2011.jpg
verslag-van-thinkretail-with-google-2011.jpg

Afgelopen vrijdag heb ik op dit blog deel 1 van het verslag van Thinkretail with Google 2011 gepubliceerd, vandaag deel 2.

Google Display Network and Youtube

Mark Berry (Online Media Sales UKI manager) komt spreken over de het Display Netwerk en Youtube. Youtube is de 2e grootste zoekmachine na Google zelf. En Youtube Mobile is na de tweede video-zoekmachine. Hij noemt enkele succesvolle Youtube campagnes van bedrijven als Old Spice. Deze bedrijven hebben met enorm lage budgetten een succesvol aan branding gedaan. Google claimt het grootste Display netwerk te hebben, en steeds beter te zijn in de relevante sites te vinden voor banner en youtube-videos. Banners worden ook steeds interactiever waardoor een stijging van CTR’s en conversies te zien is. 

Mobile opportunities

Daarna komt in mijn ogen een van de beste presentaties van deze dag. Peter McAvoy EMEA Mobile Sales Specialist at Google laat ons vanachter zijn bureau met een camera vanuit de lucht enkele mogelijkheden van smartphones in combinatie met search. Een spraakherkenningsprogramma waarbij je na gesproken tekst direct de resultaten op de smartphone te zien krijgt. Een ander mooie feature is een tablet met een soort van 3d navigatie. Erg cool om te zien. Wanneer deze uitkomt is mij helaas niet bekend geworden.

Internationalisation

Na de koffiebreak gaan Karl Ruan & Neeraj Bansal door over internationalisation. Google Translate maakt het vrij eenvoudig om je website in vrijwel elke beschikbare taal te vertalen. Internationale verkoop gaat groeien hoewel er praktische problemen blijven. Karl en Neeraj noemen enkele handige instrumenten waarmee bedrijven kunnen uitzoeken hoe populair hun producten in andere europese landen zijn in de retail. Een daarvan, de www.consumerbarometer.eu is vorig jaar gelanceerd maar was voor mij nog nieuw. Op deze site kun je demografische gegevens en aankoopgedrag van potentiële klanten achterhalen.

Website Optimalisation

Shane Cassels (Google Conversion Team) geeft ons in passievol betoog de in zijn ogen 10 belangrijkste optimalisatie / conversieverbetering. Belangrijkste tip: verplicht een klant NOOIT om een account aan te maken. Verder legt hij uit dat helderheid en overzicht in het bestelproces belangrijk is. Kom niet achteraf nog met vervelende verassingen voor klanten zoals verzendkosten, BTW of andere verhogingen van de prijs. Transparante prijsaanduidingen dus.

Adsense: Why not Monetize it?

De laatste presentatie voor de lunch gaat over adsense. De kern van het betoog houdt in dat 95% of meer van je bezoekers je website toch verlaten, so why not Monetize it? Een voorbeeld van plaatsing is onderaan een product-overzichtspagina. Uit onderzoek is gebleken dat mensen daar het vaakst afhaken en als je dan een klik op een adsense advertentie kunt genereren levert dat dus nog wat op. Op dit moment ontvangt de publisher 40% van de opbrengst van de klik. Ik zelf ben niet een voorstander van adsense op een webwinkel. In Nederland ken ik eigenlijk ook geen voorbeelden van (grote) webwinkels die adsense gebruiken.

Google Shopping & Local Retail Tools

De presentatie van Amir Mirzaee (Manager Strategic Partnership Development Google) gaat dieper in op de onlangs uitgerolde Google Shopping module en de kansen die er vooral voor locale retailers liggen. Belangrijke ontwikkeling die Amir noemt is dat Google bezig is om straks voor ieder product een aparte pagina binnen Google shopping te maken, waar reviews, foto’s en specs op komen. Kortom: de vergelijkingsmogelijkheden worden steeds verder uitgebreid, iets wat we natuurlijk al een tijdje zien aankomen. In deel 1 van het verslag heb ik de local retail tools al besproken.

Workshops

De dag wordt afgesloten met een 3tal workshops: Optimisation for Search, Optimisation for Display Network en Optimisation for Mobile. Deze workshops hebben jammer genoeg het niveau van de beginnende gebruiker, en vallen dus wat minder in de smaak bij de aanwezigen. Ik denk dat velen in de zaal de tips en trucs die gegeven worden al wel kennen. Veel nieuws is er dus niet, waardoor de workshops een beetje een lange zit zijn.

Conclusie

Aan het einde van een lange dag vol presentaties concludeer dat Thinkretail with Google een zeer geslaagd event is geweest. De presentaties zijn over het algemeen op inspirerende wijze gegeven en hebben voor mij in ieder geval op bepaalde vlakken (Think Mobile!) zeker toegevoegde waarde gehad. Jammer was dat de 3 workshops aan het einde van de dag in mijn optiek niet goed aan sloten op het niveau van de zaal, waardoor dit gedeelte een lange zit was. Voor mij althans. Mijn advies voor de organisatie zou dan ook zijn om het event de volgende keer of in 2 dagen te doen, waardoor nog meer ruimte is om de diepte in te gaan voor met name de workshops. Daarbij zouden er meerdere workshops tegelijk gegeven kunnen worden zodat er te kiezen is.

Na afloop is de dag in de Ely Gastro pub afgesloten met een hapje en drankje. Thinkretail with Google: Ik hoop er volgend jaar weer bij te zijn.

...

Verder lezen over Adwords

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Het jaar 2023 zit er bijna op. Wat een jaar is het geweest voor SEA! AI is here to stay. Zowel Google Ads als Microsoft Ads kwamen met nieuwe mogelijkheden, Demand Gen ging van start en het bleek dat ons zoekgedrag langz...

Search20.12.2023

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Een afscheidsbrief aan Exact Match

Lieve Exact Match, Ik wil je graag bedanken voor de tijd die we samen hebben doorgebracht. Je was fantastisch, deed goed je werk, je was de perfecte fit. Echt waar. De controle die je mij gaf om advertenties precies te...

Search24.03.2017

Een afscheidsbrief aan Exact Match

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

Leads, leads en nog eens leads. De heilige graal van een B2B marketeer. Toch? Er zijn B2B marketeers die hier volmondig ‘ja’ op antwoorden. Inzicht in het leadgeneratieproces verschaft een hoop waardevolle informati...

Marketing24.01.2017

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

Hoe zorg je ervoor dat jouw app opvalt tussen de miljoenen apps die tegenwoordig worden aangeboden? Juist, je gaat je app promoten! Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, echter is er vaak maar één de snelste. Zo...

Mobile05.01.2017

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

Het optimaliseren van Google AdWords is vaak een belangrijke bezigheid in het leven van de Online Marketeer. Enige tijd geleden heb ik een artikel geschreven over analyses die je kunt gebruiken bij het optimaliseren van...

Marketing27.09.2016

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Data zoals aantal conversies, kosten per conversie en conversiepercentages behoren voor bedrijven vaak tot de belangrijkste KPI’s bij het optimaliseren van hun online campagnes. Deze data laat je zien welke advertentie...

Marketing22.06.2016

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Google AdWords test nu met “click to SMS”

Google AdWords is aan het testen met een nieuwe advertentie mogelijkheid. Deze is ongeveer gelijk aan de call button ad. Die is er nu dus ook voor het versturen van een SMS of tekstbericht naar de betreffende adverteerde...

Advertising20.06.2016

Google AdWords test nu met “click to SMS”

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Ja, je leest het goed. Google heeft een wereldwijde bèta gelanceerd waarbij tekstadvertenties op de resultatenpagina van de zoekmachine bijna 50% groter worden. Dit is de eerste aanpassing aan de standaard tekstadverten...

Advertising24.05.2016

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Verder lezen over Retail

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar