Technology01.06.2011

Google’s like button “+1” nu beschikbaar op websites en blogs


De strijd tegen de sociale netwerk overheersing van Facebook gaat bij Google gewoon door. De reeds eerder bij search resultaten ingevoerde “plus one button” komt nu beschikbaar voor plaatsing op websites en blog. Op deze manier kunnen websurfers aangeven welke websites en postings ze “plus” vinden en dus met anderen willen delen. Het effect zal zijn dat de “+1” toevoeging van één lid uit het sociale Google netwerk, bij de zoekresultaten (organisch én betaald) bij de andere leden zichtbaar wordt. Er zijn nog wel veel vragen: wat beschouwt Google als een vrienden-netwerk? Al je volgers in “Buzz”? Alle contacten in je Google-adresboek? Een nieuwe aan te maken groep voor “+1”? De vrienden in je andere sociale netwerken zoals Facebook, Linkedin, Quora, Twitter? We zullen in de komende maanden gaan zien wat het effect van de button op het “sociale”gedrag van de internetgebruikers is.

De +1-button voor search was tot voor kort alleen beschikbaar in de engelstalige zoekmachine google.com. Voordat je van de button gebruik kunt maken, moet je je via je profiel aanmelden. Hier is de pagina bij Google labs die uitlegt wat je moet doen om aan het experiment mee te doen. Als je je hebt aangemeld verschijnt bij de zoekresultaten het button:

-1223.jpg
-1223.jpg

Als je op zo’n +1 button klikt komt die keuze beschikbaar onder de TAB “+1” in je profiel. Op deze wijze is het een soort boekmarkingstool van Google.

-1224.jpg
-1224.jpg

Interessanter wordt het wanneer jouw gebruik van de +1-button zichbaar wordt voor je mensen in je sociale netwerken. Google heeft “vrienden” van jou natuurlijk in het adressenboek, maar ook de vrienden die gebruikmaken van jouw Buzz, of waarmee je de Google Reader deelt zijn bij Google bekend. Waarschijnlijk zal Google jouw gebruik van de +1 button ook willen tonen aan de vrienden in je andere netwerken. In ieder geval heeft Google het sinds kort mogelijk gemaakt om in je profiel aan te geven (als link) van welke sociale netwerken onder welke naam je nog meer gebruik maakt:

-1225.jpg
-1225.jpg

Als je de button in je website opneemt dan geeft Google je ook toegang tot de statistieken van het gebruik. Die gegevens komen beschikbaar in je webmaster-central-account (afbeelding met dank aan Dan Sullivan van Search Engine Land):

-1226.jpg
-1226.jpg

Waarom doet Google dit allemaal? Natuurlijk de concurrentie met facebook. Maar het ziet het klikken op de button als een “public stamp of approval”. Let op het woordje public! Maar die klikken op zijn +1 button heeft binnen Google natuurlijk meer en andere effecten dan het klikken op de ‘I like’ button van Facebook. Dit omdat het direct en indirect de serachresultaten kan beïnvloeden.

Indirect omdat het meer informatie geeft bij een zoekresultaat (in Local Search worden nu ook al de reviews op yelp e.d. getoont, en of je bijvoorbeeld voorkomt in Google Places e.d.). Kortom de individuele search resultaten geven de internetgebruiker gewoon meer inhoudelijke kapstokken om tot een keuze te komen. Maar er is meer. Tot op heden wordt de positie in de organische zoekresultaten van Google dominant bepaald door het aantal backlinks dat je site heeft. Het Google algoritme beschouwt die links als een stem op je site en hoe meer stemmen, hoe relevanter. Maar deze stemmen zijn “webmaster” stemmen en daarmee enigszins te manipuleren. We noemen dat back-link-strategieën ontwikkelen. De consument komt in dat verhaal niet voor. Door de gebruiker van de Google zoekmachines de mogelijkheid te geven met knopjes als “blokkeren’, ‘spam melden’ en nu de Google variant van de “I like it” knop, krijgt de gebruiker dus meer macht. En hoewel Google oficieel ontkent dat de klikken op de +1 button de searchresultaten beïnvloeden, moeten we er ernstig rekening mee gaan houden dat dat op enig tijdstip wel gaat gebeuren, waarschijnlijk in een variant die de resultaten meer individueel maakt en ook afhankelijk van je vrienden-netwerken en de mate waarin zij over het gezochte onderwerp al iets met buttons bij Google hebben gezegd.

Dus allemaal massaal aan de +1 button!? En dan hopen dat onze SEO-deskundigen de effecten van dynamische en sociaal gevoelige resultaatpagina’s dan nog kunnen blijven overzien.

-1227.jpg
-1227.jpg
Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...