Technology26.04.2011

LG introduceert CINEMA 3D TV; de volgende generatie in 3D beleving op TV


lg-introduceert-cinema-3d-tv-de-volgende.jpg
lg-introduceert-cinema-3d-tv-de-volgende.jpg

Afgelopen donderdag was ik aanwezig bij de exclusieve presentatie en première van LG 3D Cinema TV in Parijs. Het persbericht dat we voorafgaand aan de perstrip ontvingen voorspelde een spannende lancering: ‘LG voert druk op in dreigende 3D-TV oorlog’. De Koreaanse fabrikant, een van de grote concurrenten van marktleider Samsung, heeft duidelijk snode plannen om haar Koreaanse concurrent het vuur na aan de schenen te leggen op het gebied van 3D-TV.

Samen met ruim 450 Europese bloggers en journalisten toog ik dus, voor het eerst in mijn leven (ja, echt waar) met de TGV naar Parijs. Daar werden we door LG getrakteerd op een persevent dat helaas niet zo bruisend en spraakmakend was als we vooraf, met het persbericht en de daaraan gekoppelde verwachtingen, gehoopt hadden. Maar, toegegeven, dat was natuurlijk niet de belangrijkste reden waarom ik in Parijs was. Nee, dat was toch vooral om met eigen ogen te kunnen zien hoe de nieuwe LG CINEMA 3D TV’s presteren naast die van de concurrentie. De dag werd afgesloten met een exclusieve première van de 3D animatiefilm RIO. Ook leuk 😉

LG’s CINEMA 3D TV technologie heeft, zo claimt de Koreaanse fabrikant, een zestal (grote) voordelen ten opzichte van de concurrerende producten en technologie. Wat dat laatste betreft, LG heeft gekozen voor de 3D technologie waarbij kijkers gebruik maken van een gepolariseerde (passieve) bril. Doordat die brillen niet voorzien zijn van een actieve, met stroom (een batterij) gevoede, filter (de ‘active shutter’) om het 3D beeld te genereren zijn ze dus lichter (16 gram vs 40 gram) en goedkoper dan die van de meeste concurrenten die wél voor de actieve 3D technologie gekozen hebben.

Bijkomend voordeel is dan ook nog eens dat brildragende kijkers een zogenaamd ‘clip-on’ brilletje kunnen gebruiken en dus niet met een bril over hun bril naar 3D films hoeven te kijken. Kortom, de passieve 3D technologie biedt voor de kijkers en kopers van 3D TV’s dus al een belangrijk voordeel. Sterker nog, James Cameron, de regisseur die met Avatar de nieuwe 3D hype inluidde, heeft zijn voorkeur voor de passieve 3D technologie ook al uitgesproken. Daarbij ging het hem natuurlijk niet alleen om de goedkopere en lichtere brillen, maar toch vooral ook vanwege de andere, technische en kwalitatieve voordelen.

Om die voordelen goed te kunnen presenteren had LG in Parijs, na de presentatie, een aantal vergelijkende demo’s geinstalleerd waar de aanwezige bloggers en journalisten de diverse voordelen, zes in totaal dus, naast elkaar konden zien en beoordelen. Ik zal de belangrijkste verschillen, en mijn bevindingen, hieronder uiteen zetten.

-1192.jpg
-1192.jpg

1. Kijkhoek
Bij de passieve 3D technologie is de maximale kijkhoek een stuk groter (volgens LG 176 graden van links naar rechts) dan bij de actieve 3D variant (geadviseerd wordt een kijkhoek van maximaal 60 graden, ofwel 30 graden links en 30 graden rechts van het midden). In de testopstelling was dat verschil zeer duidelijk zichtbaar. Bij LG’s CINEMA 3D hoef je dus niet meer met z’n allen op één bank, relatief recht voor de TV, te zitten. Wel moet ik ook erbij vermelden dat wanneer je erg ‘scheef’ voor het scherm zit of staat, de kwaliteit van LG’s CINEMA 3D TV ook ietwat minder goed wordt, maar de 3D ervaring blijft ook dan nog altijd veel beter zichtbaar dan bij de actieve technologie.

-1193.jpg
-1193.jpg

2. Kijkpositie
Bij de actieve 3D technologie moet je de bril horizontaal voor het scherm houden. Zo gauw je je hoofd opzij legt is het 3D effect niet meer zichtbaar. Bij de passieve 3D TV’s is dat niet nodig. Je kunt dus gerust, op je zij liggend, naar een 3D film of programma kijken. Voor zover je dat prettig zou vinden, natuurlijk. Een aardig voordeel, maar niet wereldschokkend.

3. Knipperend beeld
Bij de actieve 3D TV’s wordt afwisselend een beeld door het linker en rechter ‘glas’ van de 3D bril  ‘doorgelaten’. Dat gaat bij de meeste TV’s weliswaar met een frequentie van 100Hz (of meer), maar voor je ogen is dit uiteindelijk toch vermoeiender dan wanneer je naar een passieve 3D TV kijkt. Ook dat was merkbaar, het knipperen dan, maar dat kwam bij de testopstelling ook doordat LG de directe omgeving van de twee verschillende TV’s (actief en passief) voorzien had van TL verlichting. Ofwel, het verschil werd ietwat (ahum) aangedikt. Dat de passieve 3D technologie minder belastend is voor je ogen kon tijdens de korte demo’s in de middag nauwelijks opgemerkt worden. Aan het eind van de dag had LG een exclusieve première van de 3D animatiefilm Rio georganiseerd. Ik heb gedurende de anderhalf uur dat deze film duurde in ieder geval geen last gehad van hoofdpijn of vermoeide ogen. Na afloop overigens wel van een algehele vermoeidheid, maar dat had meer te maken met de lengte van de dag. Ik was inmiddels immers al zo’n 18 uur op pad 😉 Overigens scoorde LG met deze première ook nog twee Guinness Wereldrecords. Die van het grootste 3D bioscoopscherm (27 bij 11 meter, zie foto hieronder) en die voor het grootste publiek tijdens een privé première van een 3D film (1500 ‘gasten’), maar dit ter zijde.

-1194.jpg
-1194.jpg

4. Helderheid
LG claimt dat de passieve CINEMA 3D TV’s een helderder beeld geven dan die van de concurrentie. Dat verschil vond ik relatief verwaarloosbaar. Ik heb daar bij de diverse testopstellingen op gelet en kan eigenlijk alleen concluderen dat het echt merkbaar is wanneer je in een met lichtovergoten kamer kijkt of wanneer je last hebt van invallend (zon) licht van de zijkant. In donkere omgevingen presteerden beide technologieën nagenoeg gelijk.

5. Geen Crosstalk
Volgens LG hebben de passieve CINEMA 3D TV’s geen last meer van het zogenaamde crosstalk, ofwel het weergeven van een ‘restant’ van het beeld dat voor het ene oog bestemd is op het moment dat het beeld voor het andere ook getoond wordt. In de praktijk betekent dit dat je, vooral bij beelden waarbij het contrast of kleurverschil tussen een object en diens achtergrond groot is (zwart op een witte achtergrond bijvoorbeeld).  Ook dit voordeel was goed te zien, maar ook hierbij moet ik toch ook zeggen dat ik soms nog wel wat crosstalk kon waarnemen bij de passieve LG CINEMA 3D TV’s. Dat gebeurde wanneer een object relatief ver ‘in het scherm’ weergegeven werd. In de praktijk was dit vooral zichtbaar bij een demofilmpje waarbij een dame van ‘achter’ in het beeld naar voren liep. Op het moment dat ze ‘achterin’ stond werd het object (de dame in kwestie dus) ietwat wazig weergegeven, met crosstalk ‘omranding’ dus.

6. Lichtere en goedkopere brillen
Dit heb ik hierboven al uitgebreid besproken. Passieve 3D brillen hebben geen ‘extra hardware en batterij’ nodig om te kunnen functioneren en zijn daardoor dus prettiger om te dragen, vooral ook voor brildragende 3D kijkers. De clip-on versie is met name voor deze consumenten een uitkomst. Daarnaast worden er ook al design 3D brillen (passief) gemaakt die je ook overdag, als zonnenbril bijvoorbeeld, kunt gebruiken. Qua prijs zijn de passieve 3D brillen (met uitzondering van de design versie’s natuurlijk) zo’n 30% goedkoper dan de actieve brillen.

-1195.jpg
-1195.jpg

Tot slot meldde LG nog een tweetal kleinere voordelen. De conversie van 2D naar 3D maakt het bij de passieve CINEMA 3D TV met één druk op de knop mogelijk om ook ‘conventionele’ 2D content in 3D te bekijken. De kwaliteit daarvan was ook zichtbaar en hoewel ik het geen enorm groot voordeel wil noemen is dit natuurlijk wel een aardige extra feature die overigens ook al bij andere, concurrerende merken, toegepast wordt. iets waar ik zelf absoluut geen last van heb bij actieve 3D films en -brillen is het feit dat daarbij, doordat de brillen dus voorzien zijn van een door stroom gevoede active shutter, electromagnetische straling vrijkomt. Er zijn consumenten die daar overgevoelig voor zijn (ook voor andere electromagnetische straling) en voor die personen kan de passieve 3D technologie dus een uitkomst bieden, los van eventuele andere electromagnetische straling, die niet afkomstig is van een 3D TV en -bril maar wel ‘rondzweeft’, natuurlijk. Denk aan mobiele telefoons, WiFi routers etc.

Conclusie:
Ten eerste moet ik zeggen dat ik de bovenstaande verschillen en voordelen natuurlijk nog niet heel erg uitgebreid heb kunnen testen. Daarvoor zal ik moeten wachten op de levering van een CINEMA 3D TV testmodel, hopelijk binnen nu en enkele weken. Toch was ik wel onder de indruk van enkele verschillen en ik denk dan ook dat de passieve 3D technologie zoals die door LG in Parijs getoond werd uiteindelijk de betere keuze is. Zeker op dit moment. Daarbij moeten potentiële kopers van 3D TV’s natuurlijk ook rekening houden met het feit dat de 3D technologie nog volop in ontwikkeling is. De komende jaren zal het allemaal ongetwijfeld nog veel beter worden. Denk ook aan de ontwikkeling van ‘brilloze’ 3D TV’s die op dit moment nog in de kinderschoenen staat. De toekomst zal, net als bij de ontwikkeling van plasma, LCD en LED TV’s, moeten uitwijzen wat en wie uiteindelijk, over een jaar of vijf, de ‘winnaars’ worden. LG heeft met de introductie van CINEMA 3D TV in ieder geval alvast een volgende stap gezet in de 3D beleving, thuis.

De toestellen die erbij horen staan binnen nu en enkele weken in de diverse shops. Vooralsnog gaat het om vier uitvoeringen. De LW6500 is het topmodel, met CINEMA 3D, 200Hz TruMotion, Smart TV (o.a. LG Apps), gevolgd door de LW5700 met CINEMA 3D, Smart TV en Micro Pixel Control, de LW5500 (TruMotion 100Hz, Smart TV en CINEMA 3D) en de LW4500, het instapmodel met CINEMA 3D technologie.

-1196.jpg
-1196.jpg
Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over 3D

Mysteryland sluit af met een spectaculaire show: 600 drones verlichten de hemel

Dit weekend heeft Mysteryland wederom zijn positie als voorloper in de festivalwereld bevestigd met een adembenemende en ongekende eindshow die bezoekers sprakeloos achterliet. Deze unieke show, ontwikkeld in samenwerking met BUD en TWOFIFTYK DRNS, integreerde 600 drones, vuurwerk, 3D-video, licht, muziek en zang samen in een perfecte choreografie die de grenzen tussen realiteit en virtualiteit liet vervagen.

Entertainment03.09.2024

Mysteryland sluit af met een spectaculaire show: 600 drones verlichten de hemel

Eindshow met drones, vuurwerk, 3D-video, licht, muziek en zang
​Immersive Tech: De toekomst van marketing is dichterbij dan je denkt

De lancering van de Apple Vision Pro, met de bijbehorende hype die we van Apple gewend zijn, heeft de discussie over immersive tech weer aangewakkerd. Is dit de toekomst van marketing, of is het nog te vroeg? De mythe v...

Technology08.02.2024

​Immersive Tech: De toekomst van marketing is dichterbij dan je denkt

​Predator Helios 3D: Deze laptop kan 3D weergeven zonder bril

Het blijft iets waar opo doorontwikkeld wordt: 3D. Je wil het wel zien, maar met zo’n bril op dan weer liever niet. Tegelijkertijd lijkt het soms alsof de ogen er wel erg snel aan wennen: in de bios heb je na een tijdj...

Gaming31.08.2023

​Predator Helios 3D: Deze laptop kan 3D weergeven zonder bril

Eerste 3D geprinte raket gaat binnenkort de ruimte in

Je kunt tegenwoordig bijna letterlijk alles met een 3D-printer maken. Echt, je kunt het zo gek niet bedenken of het is wel al eens geprint. Huizen bijvoorbeeld, maar een raket? Ja, ook dat is gedaan. Sterker nog, de eers...

Technology24.02.2023

Eerste 3D geprinte raket gaat binnenkort de ruimte in

Meta koopt Belgisch bedrijf dat 3D-geprinte brilglazen maakt

Voor de eigenaren van Luxexcel in Turnhout en Eindhoven heeft 2022 een fraaie afsluiting gekregen. Ze zijn namelijk overgenomen door Meta. De Belgische krant De Tijd meldde het nieuws van de overname als eerste en inmidd...

Technology30.12.2022

Meta koopt Belgisch bedrijf dat 3D-geprinte brilglazen maakt

Luxexcel kan glazen op sterkte printen voor slimme brillen
Jaws is terug van nooit weggeweest

Ik was 10 jaar toen Jaws in de bioscoop verscheen en ja, ik ben er – weliswaar met volwassen supervisie – naar toe geweest. Een bijzonder angstaanjagende ervaring en het was maar goed dat het na de zomervakantie in Z...

Entertainment06.09.2022

Jaws is terug van nooit weggeweest

3D simulatie game helpt zorgpersoneel te oefenen met vaccineren

Met de 'engelse variant' van het coronavirus in opkomst en een verlengde lockdown begint 2021 al weer veel weg te hebben van 2020. De lockdown kwam er om het aantal besmettingen terug te dringen, maar die vinden nu voora...

Nieuws14.01.2021

3D simulatie game helpt zorgpersoneel te oefenen met vaccineren

Startup gebruikt AI voor het printen van je leukste foto in 3D

Heb jij weleens een foto in 3D laten printen? De diepte geeft iedere afbeelding een heel bijzonder effect. Startup Floop Photography print foto’s in 3D en heeft hiervoor een speciaal algoritme ontwikkeld. Door gebruik...

Startups30.07.2020

Startup gebruikt AI voor het printen van je leukste foto in 3D

Verder lezen over LG

LG neemt Nederlandse smarthomeplatform Homey over

LG koopt een Nederlands bedrijf. Het gaat om Athom, dat onder die naam niet zo bekend is, maar wel onder Homey: een smarthomeplatform.

Gadgets03.07.2024

LG neemt Nederlandse smarthomeplatform Homey over

​CES 2024: De toekomst van televisie is transparant

Eén van de grootste techbeurzen van het jaar is weer bezig, CES. Het is in Las Vegas en veel bedrijven die iets betekenen in de consumententechnologie zijn er aanwezig om de nieuwste snufjes te laten zien. Morgen vertel...

Gadgets08.01.2024

​CES 2024: De toekomst van televisie is transparant

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

LG en Samsung hebben meer concurrenten, maar de concurrentiestrijd tussen de twee Koreaanse merken is er een waar voor beide merken het meeste van afhangt. Zowel Samsung als LG willen niet onder doen voor elkaar, en ze d...

Gadgets16.05.2023

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerken
LG komt met een televisie die bijna draadloos is: zo kan dat

LG komt met grof geschut deze CES. Het presenteerde OLED-televisies met een hogere helderheid dan ooit in een OLED, maar er is meer. Het heeft ook een soort ultieme ultra-televisie getoond die niet alleen heel groot is (...

Gadgets05.01.2023

LG komt met een televisie die bijna draadloos is: zo kan dat

Wordt 2023 het jaar van de koelkast?

Op IFA in Berlijn dit jaar werden we getrakteerd op een koelkast met een soort Philips Hue-achtige deuren vol lichtjes: LG MoodUp. Deze week kondigde Samsung een koelkast aan met een gigantisch scherm om je boodschappenl...

Gadgets30.12.2022

Wordt 2023 het jaar van de koelkast?

Smartphone camera module met periscopische lens van LG

LG heeft deze week een een nieuwe smartphone camera module gepresenteerd. Die valt met name op vanwege de periscopische lens. Die zorgt ervoor dat de smartphone camera kiekjes kan schieten met 4 tot 9 keer optische zoom....

Mobile29.12.2022

Smartphone camera module met periscopische lens van LG

​IFA 2022: als het maar vouwt en buigt

De technologiebeurs IFA 2022 heeft het bewezen: we moeten als consumenten allemaal aan de vouwbare, buigbare en rolbare schermen. Zo hebben diverse merken gadgets getoond die geen stevig, strak glazen scherm hebben, maar...

Gadgets04.09.2022

​IFA 2022: als het maar vouwt en buigt

15 opmerkelijke gadgets van IFA 2022

IFA 2022 staat dit jaar in het teken van meerdere dingen. Televisies, witgoed en audio blijven belangrijk en groot, maar niet zo groot als andere jaren. Onze eerste indruk van IFA 2022 is dan ook te lezen in het artikel:...

Gadgets03.09.2022

15 opmerkelijke gadgets van IFA 2022

Verder lezen over TV

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Voor mannen die op zoek zijn naar een eigen plek om te ontspannen, te gamen, te socializen of gewoon even weg te zijn van de alledaagse drukte, is de mancave de ultieme ontsnapping. Of je nu een liefhebber bent van sport...

Lifestyle31.05.2023

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

LG en Samsung hebben meer concurrenten, maar de concurrentiestrijd tussen de twee Koreaanse merken is er een waar voor beide merken het meeste van afhangt. Zowel Samsung als LG willen niet onder doen voor elkaar, en ze d...

Gadgets16.05.2023

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerken
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

De afgelopen weken zijn supportersrellen, vuurwerk ‘veldbestormers’ en het gooien van aanstekers, bier en batterijen naar spelers weer volop in het nieuws. Het een terugkerend fenomeen in het voetbal en we slagen er...

Entertainment18.04.2023

WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in Sheffield
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Deze week is een nieuw rapport van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) voor 2022 gepubliceerd. Daarin wordt gekeken naar het bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van conten...

Entertainment22.03.2023

Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Glasvezel heeft koper ingehaald

De Autoriteit Consument & Markt heeft haar meest recente uitgave van de Telecommonitor gepubliceerd. Daaruit blijkt dat 2022 het jaar geworden is waarin glasvezel koper heeft ingehaald. Dit betekent dus dat er in Nederla...

Online11.01.2023

Glasvezel heeft koper ingehaald

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Philips kennen we als het bekende Nederlandse techmerk uit Eindhoven, maar inmiddels is het een heel ander bedrijf: meerdere bedrijven zelfs. De Hue-verlichting wordt bijvoorbeeld gemaakt door een ander bedrijf dan Phili...

Gadgets14.12.2022

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Een kijkje in de toekomst
Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

On demand (streaming) videodiensten zijn onder Europeanen inmiddels een stuk populairder dan het ‘ouderwetse’ lineaire tv kijken. Dat is een van de conclusies van een onafhankelijk ondezoek, uitgevoerd door COG Resea...

Entertainment09.06.2022

Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

Reclames op CTV-diensten worden ook beter bekeken, en gewaardeerd