Technology18.01.2011

Gaat overheid monopolie van Apple Store voor de iPad aanpakken?


gaat-overheid-monopolie-van-apple-store-.jpg
gaat-overheid-monopolie-van-apple-store-.jpg

De iPad is een miraculeus apparaat. Voor de ontwikkeling van z’n eigenwijs en nieuw device dient Apple en leider Steve Jobs alle lof. Waarschijnlijk overweldigd door zoveel moois in handen is bij de introcuctie weinig aandacht gegeven aan het feit dat het wel een zeer “gesloten” apparaat is – overigens in de beste tradities van Apple – en alleen benaderbaar via programmatuur en functionaliteit van Apple’s iTune-Store. Overigens was die trend door Apple al ingezet met de introductie van de iPhone. Met de aanschaf van de Apple mobiele apparatuur geef je je vrijwillig over aan het monopolie van de (betaalde) distributie. Dat is mooi voor Apple, die dan daarmee ook goud geld verdient. Eigenlijk is de prijs van de iPad dus veel te hoog: bijna gratis weggeven, zoals printer-fabrikanten doen, en dan extreme marges maken op de verkoop van te dure supplies(inkt), bij de iPhone en iPad zijn dat dus de Apps!

De vraag is of de overheid het moet accepteren wanneer bedrijven op zo’n manier een monopoliepositie opbouwen. Nu gaat die discussie over Apple (en in een eerdere, wat andere case ook over Microsoft) en lijkt deze discussie alleen gevoerd te worden vanwege de successen die de firma’s met deze constructies financieel hebben. Het is de vraag wanneer dergelijke gedwongen download praktijken niet door de gebruikers zouden zijn geaccepteerd en de apparaten niet in groten getale zouden zijn gekocht, of die overheid er dan ook erg warm voor hadden gelopen. In ieder geval komen kranten er nu achter dat behalve voor de losse verkoop van nummers, Apple ook eist dat er betaald gaat worden voor de distributie van nummers aan abonnementhouders op die titels. En opeens hebben de vriendjes in Den Haag belangstelling voor hun probleem. Of zoals de kranten het onder woorden brengen: “Door de registratie en betaling van de uitgevers over te nemen nestelt het bedrijf zich tussen de uitgever en de abonnee. Apple neemt de relatie met de klant over en reduceert daarmee de uitgevers tot contentfabriekjes. In dit scenario wordt Apple wat ons betreft veel te dominant.” En de krantredacties “degraderen” tot fabrieksarbeiders gaat uitgevers en politici toch echt te ver!

Dus heeft de VVD in ieder geval al aangekondigd dat zij de minister en de Europese Unie zal vragen onderzoek te doen naar de oorbaarheid van deze praktijken en in hoeverre deze in strijd zijn met de regels van de mededinging. Ik vind wel dat als dat onderzoek wordt ingesteld er ook gekeken moet worden naar de maatschappelijke aanvaardbaarheid van de manier waarop printer-fabrikanten en sommige koffie-set-systemen producenten hun business-model hebben gebouwd: met goedkope hardware een grote markt creëren om die dan gedwongen dure supplies te laten afnemen

Nu ben ik zelf voor openheid, dus ook voor de openheid voor de kopers van apparaten als de iPad en andere tablets en mobiele telefoons om de mogelijk te hebben niet alleen applicaties te selecteren en af te nemen via een door hen zelf gekozen leverancier, maar ook om zelf de mogelijkheid te hebben om applicaties te maken en op het apparaat te gebruiken. Het zou de producenten sieren zo met hun gebuikers om te gaan, en op termijn zal dit mijns inziens ook door de markt worden afgedwongen als de magie van de nieuwe generatie mobiele apparatuur gaat wegebben. Want Apple dwingt niet alleen zijn gebruikers van de iPad via hun monopolie van de i-tune Store applicaties te installeren, maar Apple heeft ook zo z’n regels en vooroordelen tegen (de inhoud van) sommige Apps. Door hun monopolie zijn ze ook daadwerkelijk de gebruikers’ morele hoeders geworden, en kunnen ze met hun beleid, dat door niemand extern kan worden beïnvloed of worden getoetst op eerlijkheid, bedrijven die afhankelijk zijn van het produceren en verkopen van Apps, beschadigen of hun gebruikers Apps met bepaalde inhoud onthouden.

Maar we moeten in alle eerlijkheid ook constateren dat het principe van de i-Store of de Android Markets voor een gemiddelde gebruiker wel zo handig en gemakkelijk is, én Apple heeft een punt dat ze op deze manier wel de kwaliteit van de applicaties kan afdwingen, zodat het apparaat altijd naar behoren functioneert.

Verder zijn de klachten van de uitgevers ook enigszins gezocht, immers: het is normaal dat tussenhandel en distributeurs tussen de producent en de consument instaan. Winkeliers doen niets anders, en voor de meeste leveranciers is dat ook prima: niet het gezeur van consumenten en de kosten van het naar de markt brengen. En dat geldt ook voor de krantenuitgevers. Immers wat is er op tegen om abonnementen door anderen voor je te laten verkopen; doen ze voor de verkoop van losse nummers toch ook? Daar toch ook geen “relatie” met de klant? En een relatie met je lezers kan natuurlijk bestaan zonder dat je de winkel bestiert die de producten aflevert en het geld int. Het probleem zit hem natuurlijk in het feit dat als Apple die verkoop voor slechts 30% van je overneemt, je als krant nog steeds met de (de kosten van de) verkoop van abonnementen van je papieren product zit, en dat neemt Apple echt niet van je over.

Kortom, het opheffen van het distributie-monopolie van de Apple’s van deze wereld zou goed zijn, maar dan nog zouden de kranten wel eens kunnen besluiten de verkoop van abonnementen aan derden, zoals Apple, over te laten. Alleen, en daar hebben de uitgevers gelijk in: we hebben voor de iPad geen keuze!

Neemt niet weg dat voor iedereen die Apps maken er snel een wereld zal ontstaan waarbij ze naast de iPhone en iPad aan vele andere aanbieders met andere platforms en dus andere stores hun diensten kunnen aanbieden. Dat zal uiteindelijk druk zetten op de marges (nu bij Apple 30%) op wat ze kunnen vragen. We hebben dus nog een hele weg te gaan wat het stabiliseren van de markten voor deze nieuwe apparaten betreft.

-1042.jpg
-1042.jpg

Het blijft in dat kader interessant hoe de traditionele (kranten)uitgevers (ook niet vies van monopolies) het met een zelf gecreëerde monopolist Apple gaan uitvechten. Wat dat betreft is de samenwerking tussen de News Corp., van de grootste onbenul op het terrein van on-line uitgeven, Rupert Murdoch, met de grootste ster hierin: Steve Job, iets om naar uit te kijken. De vraag zal ook zijn in hoeverre deze twee “monopolisten” hun nieuwe, naar het schijnt revolutionaire product ‘The daily” inhoudelijk gaan vormgeven en op de markt brengen en of ze zich kunnen beheersen door bij die introductie andere aanbieders en concurrenten een vrij speelveld te geven. Ik zou er op voorhand niet op gokken.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over iPad

Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone

Binnenkort kun je Apple’s AI ook gebruiken op jouw iPhone. Hoewel, ‘binnenkort’: dit is pas in april 2025, dus nog een klein half jaar van nu.

Mobile29.10.2024

Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone

Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence

Apple heeft een nieuwe iPad mini onthuld, die beschikt over de A17 Pro-chip. Dit nieuwe model heeft uiteraard een compact design, komt beschikbaar in 4 kleuren en beschikt over een 8,3‑inch Liquid Retina-display. De A17 Pro-chip werkt een stuk sneller en efficiënter, zodat je zelfs de meest veeleisende dingen kunt doen. Deze chip bevat een snellere CPU en GPU, heeft een Neural Engine die twee keer sneller is dan die in de vorige iPad mini en is geschikt voor Apple Intelligence.

Gadgets15.10.2024

Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence

De Epic Games Store is nu op iPad beschikbaar

Gamen op iPad is een stuk aantrekkelijker geworden, want de Epic Games Store is nu beschikbaar op de tablet van Apple.

Gaming17.09.2024

De Epic Games Store is nu op iPad beschikbaar

Snapchat is eindelijk goed te gebruiken op iPad

Snapchat heeft na dertien jaar eindelijk een iPad-app uitgebracht. Het social medium lanceerde 13 jaar geleden zijn iPhone-app en nu volgt die voor de tablet van Apple.

Social Media28.08.2024

Snapchat is eindelijk goed te gebruiken op iPad

Dit is wat Apple te zeggen heeft over die terugkerende foto’s

Mooie foto gemaakt met je iPhone, maar later bedacht dat die foto helemaal niet zo mooi was? Het kan zijn dat die verwijderde foto toch recent weer terugkwam. Dit is waarom.

Mobile27.05.2024

Dit is wat Apple te zeggen heeft over die terugkerende foto’s

Apple fikst fotoprobleem en doet alsof er niks aan de hand is

Goed nieuws en slecht nieuws: het goede nieuws is dat er een fix is verschenen voor mensen wiens iPhone of iPad verwijderde foto's toonde. Het slechte dat Apple geen uitleg heeft.

Mobile21.05.2024

Apple fikst fotoprobleem en doet alsof er niks aan de hand is

iPhone gaat helpen tegen wagenziekte

Wagenziekte is heel vervelend, zeker wanneer je een lange rit naar je vakantiebestemming hebt. Apple gaat er iets aan doen om te helpen je autorit wat prettiger te maken.

Mobile17.05.2024

iPhone gaat helpen tegen wagenziekte

iPhone-probleem zorgt dat weggegooide foto’s van jaren geleden terug zijn

Heb je foto's jaren geleden weggegooid, verschijnen ze doodleuk weer op je iPhone. Het gebeurt momenteel bij diverse gebruikers.

Mobile16.05.2024

iPhone-probleem zorgt dat weggegooide foto’s van jaren geleden terug zijn