Google, ’s wereld grootste zoekmachine maakt haar ambities duidelijk. Het bedrijf heeft afgelopen week meer dan 2.000 nieuwe vacatures geplaatst. De helft van deze banen zijn in de VS en opvallend, 50 banen in China waar het amper een half jaar geleden nog besloot de activiteiten te verplaatsen naar Hong Kong. Enkele weken geleden maakt het bedrijf intern bekend dat alle medewerkers een salarisverhoging van 10% vanaf 2011 krijgen.
Personeel is belangrijk en talent inkopen wordt nog belangrijker met de duizelingwekkende groei van rivalen als Facebook en Twitter. Facebook kruipt met o.a. Facebook Places en een zeer goed scorend advertentieprogramma dichter op de hiel van Google’s belangrijkste inkomstenbron Google Adwords. Twitter buigt zich nog niet over inkomsten maar wordt steeds belangrijker als zoekmachine.
Dat Google daarom reageert met het aannemen van een vracht nieuwe werknemers siert het bedrijf. Zeker als deze worden ingezet in markten waar Google al een footprint heeft. Denk hierbij aan nieuwe software voor het Android platform, online display advertising, waar Google inmiddels via meerdere advertentiekanalen nu ook posities inkoopt en Web-based productiviteits software zijn gebieden waar de concurrentie nog niet echt actief is en waar Google een fors marktaandeel kan weten te behalen.