10.11.2010
Technology

Google; WTF ben je aan het doen?

By: Jeffrey Bleijendaal

BlogTechnology
google-wtf-ben-je-aan-het-doen.jpg
google-wtf-ben-je-aan-het-doen.jpg

Deze vraag stel ik mij de afgelopen tijd steeds vaker, want Google is enorm veel aan het veranderen op de resultatenpagina van z’n zoekmachine en, mijns inziens, niet altijd ten goede voor de gebruikers, maar absoluut niet voor de marketeers.

Google heeft een missie en die missie is de gebruiker zo goed en volledig mogelijk informatie te bieden waarnaar gezocht wordt. Medeoprichter Larry Page verwoordt het als volgt: De perfecte zoekmachine begrijpt wat je bedoelt en geeft je meteen wat je zoekt.
De zoekmachine heeft dus het doel de zoekopdracht zo goed mogelijk te interpreteren en resultaten te tonen gebaseerd op die interpretatie. Dit is verdomde lastig, omdat het ingeven van een zoekopdracht geen bijbehorende emotie of intonatie kan overbrengen.

En Google heeft het hier ook lastig mee, want Google Suggest levert zo nu en dan de mooiste suggesties als aanvulling op de ingegeven zoekopdracht.

-961.jpg
-961.jpg

Echter, elke zoekmachine heeft hiermee te maken en Google is niet voor niets zo groot geworden. De zoekmachine doet dus echt wel iets goed. En dat vind ik zelf, en de meeste mensen om mij heen, ook. “Jeffrey, wat is er dan aan de hand en waar maak je je nou druk om?”, zou je kunnen denken. Nou dat zal ik je vertellen:

In den beginne van Google bestond de resultatenpagina (SERP) uit louter links naar websites en daar kwamen al snel de AdWords-advertenties aan de rechterkant bij. Een saaie en eentonige, maar zeer effectieve SERP.

Een belangrijke en grote stap was de intreding van Universal Search in mei 2007 waarbij de links werden bijgestaan door resultaten van afbeeldingen, maps, video, boeken en nieuws. Een goede ontwikkeling, omdat allerlei typen resultaten gebundeld werden op 1 SERP en de gebruiker kon kiezen welke type het beste paste bij de gezochte informatie. De advertenties van AdWords werden nog steeds duidelijk vertoond (bovenaan en aan de rechterkant), maar de ruimte voor organische resultaten hoog op de pagina (boven de scroll-lijn, om het zo maar te zeggen) werd minder. Dit betekent dat het harder vechten was om de hogere posities in de organische resultaten te verkrijgen.

De laatste paar maanden echter zijn er flinke veranderingen doorgevoerd waardoor de SERP er heel anders uit is gaan zien en zoekmachine marketeers voor nieuwe uitdagingen zijn komen te staan:

  • Google Instant (resultaat terwijl u typt);
  • Focus op plaatselijke resultaten;
  • Google Search Preview.
Deze feature is natuurlijk niet echt een aanpassing m.b.t. de SERP, maar heeft (hoogstwaarschijnlijk) wel invloed op hoe gebruikers zoeken en daarmee ook op de bezoekersaantallen voor website-eigenaren. De combinatie van directe resultaten en Google Suggest zorgt ervoor dat gebruikers eerder stoppen met het ingeven van de zoekopdracht en een resultaat aanklikken of een gesuggereerde zoekopdracht kiezen. De kans op het klikken van een Google AdWords advertentie zou hierdoor lager moeten worden. Ik zie dit echter nog niet direct terug in de resultaten van onze AdWords-campagnes, maar dat zal komen doordat Google Instant alleen actief is wanneer een Google-gebruiker is ingelogd. Wanneer het voor elke gebruiker wordt ingevoerd, ben ik heel erg benieuwd naar de invloed van Google Instant op de AdWords-resultaten.
Focus op plaatselijke resultaten
Sinds kort focust Google zich steeds meer op het vertonen van lokale resultaten. Hierbij worden ‘gewone’ linkresultaten en Google-maps resultaten gecombineerd en is het landkaartje verplaatst naar de rechter bovenkant van de pagina boven de AdWords-resultaten.
Als ik bijvoorbeeld zoek naar “autoruit” krijg ik het onderstaande resultaat.

De ruimte voor organische resultaten (SEO) is weer minder geworden en ook AdWords moet aan de rechterkant ruimte inleveren. Dit betekent dat het voor een adverteerder nóg belangrijker wordt in de 3 ‘bonus’resultaten, direct onder de zoekbalk, te verschijnen. Dit betekent, naast goede resultaten, ook simpelweg nog meer bieden (en dus betalen)!
Daarnaast heeft het kaartje aan de rechterkant nog een vervelende eigenschap en dan vooral in de Google Chrome browser. Bij het scrollen, loopt het kaartje namelijk mee naar beneden over de AdWords-resultaten heen.

-962.jpg
-962.jpg
Het feit dat Google mij ziet als een inwoner van Mijdrecht er buiten latend (ik ben op dit moment in Amsterdam), is dit funest voor de resultaten van AdWords. Google registreert namelijk zeker de vertoningen, maar een gebruiker kan de advertenties minder gemakkelijk aanklikken. Het gevolg hiervan is een daling in de CTR.
Google Search Preview
Deze nieuwste feature is deze week gelanceerd: Google Search Preview. Een vergrootglas naast de titel van een resultaat maakt het mogelijk voor de gebruiker om een screenshot te zien van de webpagina zonder daadwerkelijk op het zoekresultaat te klikken.

Zoals je ziet, overlapt de preview de AdWords resultaten. Dit is tot daaraan toe, maar het nadeel van de feature is dat het aan- en uitgeklikt moet worden. Het is dus niet zo dat je elke vergrootglas apart zou moeten aanklikken. Wanneer je het aangeklikt hebt, blijft het actief en is het hoveren met de muis over de overige resultaten al voldoende voor het laten zien van een preview.
Deze nieuwe feature betekent opnieuw dat een adverteerder het meeste profiteert van AdWords wanneer zijn advertenties bovenaan in de ‘bonus’resultaten wordt vertoond.
Google test overigens wel een oplossing voor dit probleem en dat is de optie van het vertonen van nóg 8 advertenties naast het maximale aantal van 3 advertenties die in de ‘bonus’ balk kunnen verschijnen. Hieronder screenshots van hoe dit werkt:

-963.jpg
-963.jpg
-964.jpg
-964.jpg
Een kleine tegemoetkoming aan de AdWords-adverteerders, maar in dit geval weer funest voor de SEO-inspanningen die zijn gedaan.
Al met al veel ontwikkelingen binnen korte tijd waar zoekmachine marketeers mee te maken hebben gekregen en op moeten reageren in campagnes en strategieën.
Nu kun je natuurlijk zeggen, dat ik mij niet moet aanstellen en Google, zoals altijd, het gebruikersgemak voorop stelt aan de marketeers. Echter, wie zegt mij dat deze ontwikkelingen ook de wens zijn van de Google-gebruikers?
Ik ben in elk geval benieuwd naar de resultaten die we gaan zien m.b.t. bezoekersaantallen uit AdWords en de organische resultaten.
Uiteraard ben ik ook benieuwd naar jouw mening over de aanpassingen die zijn doorgevoerd. Valt het allemaal wel mee en overdrijf ik of is Google een beetje de weg kwijt?

Share this post