30.07.2010
Technology

Ondertussen in Mountain view: hoe gaat het nu met Google?

By: Henk de Hooge

BlogTechnology
ondertussen-in-mountain-view-hoe-gaat-he.jpg
ondertussen-in-mountain-view-hoe-gaat-he.jpg

Als er één bedrijf is wat de afgelopen jaren de meeste aandacht heeft gekregen op DC, is het Google. By far. Niet alleen vanwege de dominantie is Search wat lang onze voorkeur was om over te publiceren, maar ook omdat Google innoveert als geen ander en een enorm breed scala aan producten heeft weten te ontwikkelen voor een groot publiek. Google werd is mainstream.

GMail, Adwords, Google Docs, Analytics en acquisities waaronder YouTube, DoubleClick en Picasa en recentelijk AdMob en Aardvark. Het zijn slechts voorbeelden. Google beheert een groot gedeelte van het Web. Daarnaast ontwikkelde het bedrijf (redelijk laat) Android, een mobile operating systeem voor smartphones.

Maar er is meer: nieuwe spelers kwamen op de markt, Facebook, MySpace en Twitter, Social Media was geboren en nieuwe diensten vonden hun weg naar de gebruiker. Het hebben van vrienden op het Web lijkt nu mainstream aan het worden. Vrienden kunnen je klanten zijn en andersom. En hoewel het nog wel even gaat duren voordat deze bedrijven echt solid Business zijn en net zo veel omzet als Google gaan maken, voeren zij meer en meer de dans. Twitter Search is Bing en Yahoo al lang voorbij, en ook Facebook meldt zich aan het Searchfront met 500 miljoen potentiële gebruikers.

Beide bedrijven zijn nog lang geen werkwoord voor Search. Twitteren wordt nog steeds (onterecht) vertaald naar wat je aan het doen bent en Facebooken komt nog niet voor in de Van Daele. Daarbij in Nederland is Hyves echt gewoon nog steeds veel groter. Maar ze hebben wel de aandacht van vrijwel iedereen die online is, met gebruikers aantallen die groeien als kool. En hoewel Google heeft aangekondigd met een Facebook-killer te gaan komen (Google-Me) gelooft vrijwel niemand in die missie.

Google-analisten hadden moeten happen toen Twitter nog betaalbaar was. Nu zijn we dat punt al ver voorbij en zal om het even welk prijskaartje het bedrijf heeft, het terugverdienmodel te risicovol zijn. Je koopt uiteindelijk een bedrijf wat nog nooit iets heeft verdiend.

Zware tijden voor Google. Want naast hun free-publicity over de jaren heen, is er nu ‘on-top’ ook nog eens dat andere bedrijf: Apple van ene Steve Jobs. Een niche zeggen ze in het kamp van Microsoft. Het kan zijn, maar Apple hit the media en maakt inmiddels enorme winsten met hun producten. De iPhone, al twijfelen we over versie 4, heeft zijn weg naar de consument gevonden. Daar komt nu de iPad naast, al zal deze zich ondanks imposante verkoopcijfers nog moeten bewijzen. De taart van Apple biedt echter meer en wordt pas echt serious business als je kijkt wat er met iTunes is gebeurd. Die marktplaats voor muziek en video is nu ook het shopping center geworden voor applicaties voor iPod, iPhone en iPad bezitters.

De markt ontgaat dit allemaal niet. Het aandeel Google (GOOG) daalt al sinds december na een korte opleving in april van dit jaar. Apple (AAPL) toont een andere lijn en heeft een ‘all time high’ waardering. Gaat het daarmee slecht met Google? Nee, nog steeds zorgen de advertentie-inkomsten vanuit Adwords voor ongekende omzetten. Deze bepalen alleen voor bijna 90% de omzet, hetgeen betekent dat al die andere diensten nog steeds nauwelijks geld maken, incluisief YouTube en Android.

Facebook en Twitter groeien als kool. Daarbij komt dat Facebook inmiddels stevige cijfers weet te realiseren met de verkoop van Ads over hun netwerk. Apple groeit vanwege haar gewilde consumentenproducten en weet daar als geen andere direct geld mee te maken. Google is groter dan ooit maar zal vol aan de bak moeten om in het geweld van de eerder genoemde bedrijven overeind te blijven. Wat dat betreft zouden ze de lessen die zij zelf Microsoft en Yahoo hebben geleerd eens goed moeten nalezen.

Share this post