23.12.2009
Technology

Apple-tablet lijkt waarheid in 2010

By: Dominique Dewitte

BlogTechnology
apple-tablet-lijkt-waarheid-in-2010.jpg
apple-tablet-lijkt-waarheid-in-2010.jpg

Apple werkt aan een plan om in de toekomst via zijn muziekdienst iTunes ook televisieprogramma’s aan te bieden. iPhone-eigenaars en kopers van de voor eind maart verwachte Apple tablet -een apparaat dat volgens insiders het midden zal houden tussen een iPhone en een laptop en dat naast internet ook zal uitgerust zijn met een GPS- zullen dan via iTunes hun favoriete tv-programma’s kunnen bekijken, nadat ze daarvoor een maandelijks abonnementsgeld betaalden.

Indien de plannen doorgang vinden staat het televisielandschap voor een fundamentele verandering, niet enkel omdat de televisiezenders voor het eerst inkomsten zullen genereren uit internet, maar ook omdat de macht van de kabelmaatschappijen dreigt te worden aangetast. Toch moet een en ander in perspectief worden geplaatst. De gemiddelde Amerikaan bekijkt dagelijks gemiddeld 2 minuten internetvideo, maar spendeert nog altijd 6 uur voor de televisie, volgens cijfers van Bernstein Research. 90% van de Amerikaanse gezinnen kijkt kabeltelevisie.

CBS en Disney (eigenaar van de zenders ABC, ABC Family en Disney Channel) lijken beiden interesse te hebben in het plan. Apple zou dan een aantal televisieshows van de Amerikaanse kabelmaatschappijen via zijn iTunesdienst kunnen aanbieden tegen een vast bedrag per maand.

Volgens bronnen dichtbij de onderhandelingen zou Apple de mediaconglomeraten tussen de één en vier dollar per abonnee aanbieden, naargelang de omvang van het netwerk – een veel hoger bedrag dan wat die bedrijven vandaag van de traditionele distributiemaatschappijen krijgen. De consument zou volgens dezelfde bronnen zo’n 30 dollar per maand moeten ophoesten. Toch is de zaak verre van rond: News Corp. van Rupert Murdoch, Viacom en Time Warner zouden geen interesse tonen. [via]

Share this post