Technology12.11.2009

Drie marketingfouten verknoeiden de iPhone lancering in China


Een van ’s werelds meest geroemde succesverhalen dreigt in China uit te lopen op een ware catastrofe. In de eerste week na de lancering van de iPhone zijn er in China amper 5.000 toestellen verkocht.

Voor een markt van 702 miljoen gsm-gebruikers is dit een verwaarloosbaar aantal, vooral omdat uit onderzoek blijkt dat zo’n 2 miljoen Chinezen eerder al een gehackte iPhone in het buitenland kochten om die later op de tweedehandsmarkt door te verkopen. Hoewel sommigen er op wijzen dat het toestel te duur is (iPhone 3 GS 16 GB kost er zo’n 485 euro; voor een volledig uitgeruste imitatie betalen Chinezen 50 euro). Zijn er ook experts die andere redenen zien. Volgens hen maakte Apple 3 grote marketingfouten.

1. Apple heeft geen rekening gehouden met de voorkeuren van de lokale consument. De iPhone wordt verkocht met een maandabonnement; een Chinees spendeert maandelijks gemiddeld 12 dollar aan belverkeer, liefst met pay-as-you-go-formules en anonieme belkaarten. Jonge Chinezen wisselen om de 9 à 12 maanden van toestel. Ze hebben dan ook geen zin in dure jaarcontracten.

2. Apple vergiste zich van partner. Overal ter wereld werkt Apple met dominante telecomoperators. In China is dat China Mobile met een marktaandeel van bijna 70% van China’s 702 miljoen gsm-gebruikers. Apple koos voor underdog China Unicom, dat de overige 30% marktaandeel heeft. Omdat er in China geen overdraagbaarheid van nummers is moeten consumenten die overstappen ook nog eens een ander nummer aanvragen bij hun nieuwe telefoon.

3. Apple verzuimde een globale lancering voor de iPhone te organiseren. Dat was misschien de grootste flater. De iPhone deed er veel te lang over om China te bereiken. Niet enkel bezaten 2 miljoen Chinezen al een gehackt toestel: in totaal zouden reeds 3,5 miljoen Chinezen ooit een iPhone hebben gehad. Consumenten in de groeimarkten China, Brazilië en India zijn niet langer bereid te wachten tot een toestel ook in hun land beschikbaar wordt. Deze markten –de weinige waar consumenten nog makkelijk geld uitgeven– mogen niet langer als tweederangsmarkten worden beschouwd.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

...

Verder lezen over China

Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken

Chinezen zetten de laatste dagen video's online van auto's die rare bollingen hebben. Wat gebeurt er?

Automotive12.08.2024

Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox

Infoblox heeft een belangrijke doorbraak geboekt in onderzoek naar cybercriminaliteit met de onthulling van een groep cybercriminelen, die de naam "Vigorish Viper" heeft gekregen. Dit is een Chinees georganiseerd misdaadsyndicaat dat gebruikmaakt van geavanceerde technologie om te profiteren van de wereldwijde illegale sportgokindustrie ter waarde van $1.700 miljard. Het syndicaat heeft ook banden met witwaspraktijken en mensenhandel operaties in heel Azië. Deze ontdekking van Infoblox betekent een belangrijke mijlpaal in de voortdurende strijd tegen wereldwijde cybercriminaliteit door middel van DNS-intelligentie.

Cybercrime25.07.2024

Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox

banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrie
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware

Een nieuwe rechtszaak tegen Temu stelt dat het Chinese platform er aantoonbaar ver in gaat: het zou je tekstberichten op je telefoon meelezen.

Cybercrime01.07.2024

Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2024 ruim €9 miljard online uitgegeven, een groei van 3% t.o.v. Q1 2023. Het aantal online aankopen nam iets af (-3%) naar ruim 85 miljoen. Wel wordt er meer gekocht bij buitenlandse webshops; zowel het aantal aankopen als de bestedingen cross-border zijn toegenomen

Online01.07.2024

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Temu is een populaire app, maar de winkel blijft maar onder vuur liggen door security-experts.

Gadgets06.06.2024

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai

Tech in Asia22.05.2024

Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

Shein, het bekende Chinese online warenhuis, moet zich aan de strenge regels van de EU gaan houden en dat betekent: oppassen met nepperij.

Online26.04.2024

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

Verder lezen over iPhone

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

Refurbished iPhones winnen snel aan populariteit door hun duurzaamheid en lagere prijs. Voor consumenten die op zoek zijn naar een betrouwbaar en betaalbaar alternatief voor nieuwe modellen, bieden refurbished iPhones zoals de iPhone 14 en iPhone 14 Pro uitstekende prestaties tegen een gereduceerde prijs.

Lifestyle31.10.2024

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone

Binnenkort kun je Apple’s AI ook gebruiken op jouw iPhone. Hoewel, ‘binnenkort’: dit is pas in april 2025, dus nog een klein half jaar van nu.

Mobile29.10.2024

Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone

Apple laat je je gehoor testen met je oordopjes

De oordopjes, die ook al officieel zijn goedgekeurd als gehoorapparaten, kunnen straks dus ook worden gebruikt om te testen hoe het met je gehoor is. 

Gadgets21.10.2024

Apple laat je je gehoor testen met je oordopjes

Bedrijven zien er professioneler uit op je iPhone

Apple laat bedrijven zelf aanpassen hoe ze eruitzien als ze je mailen of bellen op je iPhone, dat kan in de Business Connect-tool.

Mobile17.10.2024

Bedrijven zien er professioneler uit op je iPhone

Zo ziet een transparante iPhone 16 eruit

Een transparante iPhone 16? Klinkt cool, maar de manier waarop je het voor elkaar krijgt is een kwestie van: doe maar niet zelf. Gelukkig hebben anderen het gedaan.

Mobile09.10.2024

Zo ziet een transparante iPhone 16 eruit

De eerste update van iOS 18 is uit: dit is wat 18.0.1 doet

Heb je je iPhone vandaag geüpdatet? Dat is een goed idee, want de eerste update van iOS 18 is een feit.

Mobile04.10.2024

De eerste update van iOS 18 is uit: dit is wat 18.0.1 doet

Heeft de aankomende iPhone SE geen home-knop meer?

Verknocht aan je iPhone SE en zijn lekker retro home-knop? Dan hopen we voor je dat die nog even heel blijft: de nieuwe heeft het niet.

Mobile02.10.2024

Heeft de aankomende iPhone SE geen home-knop meer?

Het touchscreen van iPhone 16 Pro geeft problemen

Apple zou het aanraakdetectie-algoritme te losjes hebben afgesteld, vooral rond die cameraknop.

Mobile23.09.2024

Het touchscreen van iPhone 16 Pro geeft problemen