Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Een van ’s werelds meest geroemde succesverhalen dreigt in China uit te lopen op een ware catastrofe. In de eerste week na de lancering van de iPhone zijn er in China amper 5.000 toestellen verkocht.
Voor een markt van 702 miljoen gsm-gebruikers is dit een verwaarloosbaar aantal, vooral omdat uit onderzoek blijkt dat zo’n 2 miljoen Chinezen eerder al een gehackte iPhone in het buitenland kochten om die later op de tweedehandsmarkt door te verkopen. Hoewel sommigen er op wijzen dat het toestel te duur is (iPhone 3 GS 16 GB kost er zo’n 485 euro; voor een volledig uitgeruste imitatie betalen Chinezen 50 euro). Zijn er ook experts die andere redenen zien. Volgens hen maakte Apple 3 grote marketingfouten.
1. Apple heeft geen rekening gehouden met de voorkeuren van de lokale consument. De iPhone wordt verkocht met een maandabonnement; een Chinees spendeert maandelijks gemiddeld 12 dollar aan belverkeer, liefst met pay-as-you-go-formules en anonieme belkaarten. Jonge Chinezen wisselen om de 9 à 12 maanden van toestel. Ze hebben dan ook geen zin in dure jaarcontracten.
2. Apple vergiste zich van partner. Overal ter wereld werkt Apple met dominante telecomoperators. In China is dat China Mobile met een marktaandeel van bijna 70% van China’s 702 miljoen gsm-gebruikers. Apple koos voor underdog China Unicom, dat de overige 30% marktaandeel heeft. Omdat er in China geen overdraagbaarheid van nummers is moeten consumenten die overstappen ook nog eens een ander nummer aanvragen bij hun nieuwe telefoon.
3. Apple verzuimde een globale lancering voor de iPhone te organiseren. Dat was misschien de grootste flater. De iPhone deed er veel te lang over om China te bereiken. Niet enkel bezaten 2 miljoen Chinezen al een gehackt toestel: in totaal zouden reeds 3,5 miljoen Chinezen ooit een iPhone hebben gehad. Consumenten in de groeimarkten China, Brazilië en India zijn niet langer bereid te wachten tot een toestel ook in hun land beschikbaar wordt. Deze markten –de weinige waar consumenten nog makkelijk geld uitgeven– mogen niet langer als tweederangsmarkten worden beschouwd.
Verder lezen over China
Automotive12.08.2024
Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Cybercrime25.07.2024
Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox
banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrieCybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Online01.07.2024
Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China
Gadgets06.06.2024
Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt
Tech in Asia22.05.2024
Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai
Online26.04.2024
Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels
Verder lezen over iPhone
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Mobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Gadgets21.10.2024
Apple laat je je gehoor testen met je oordopjes
Mobile17.10.2024
Bedrijven zien er professioneler uit op je iPhone
Mobile09.10.2024
Zo ziet een transparante iPhone 16 eruit
Mobile04.10.2024
De eerste update van iOS 18 is uit: dit is wat 18.0.1 doet
Mobile02.10.2024
Heeft de aankomende iPhone SE geen home-knop meer?
Mobile23.09.2024