Als visionair verdient Steve Jobs de hoofdprijs, maar waar het zijn managementprestatie betreft slaagt hij niet voor het examen. Dat schrijft professor William C. Taylor op zijn Harvard Business blog.
Algemeen genomen besteedt de technologische industrie weinig aandacht aan Jobs’ managerskwaliteiten zolang Apple de wereld blijft revolutioneren met nieuwe producten. Taylor keek wel naar de leiderskwaliteiten van de Apple-baas en komt tot volgende conclusie:
• Jobs’ manier van leiding geven is weinig aantrekkelijk en vooral ‘retro’
• Jobs is een volgeling van de ‘Grote Man-theorie van Leiderschap – een CEO-centrisch model waarbij de macht bovenaan de hiërarchische piramide is geconcentreerd. Het model is uit de mode, onhoudbaar en vooral inefficiënt in een steeds veranderende wereld. (Taylor meldt dat Jobs zijn Mercedes vaak op de plaats voor gehandicapten parkeert omdat hij vindt dat hij boven de voor iedereen geldende regels staat).
• Jobs lijdt onder het ‘slimste-kerel-in-de-kamer’-syndroom; een uitstekend recept voor falen, want niemand is in zijn eentje slimmer dan de rest van de groep samen.
• Jobs heeft vooral ambitie, eerder dan de gezonde mix van nederigheid én ambitie, die de meeste succesvolle leiders kenmerkt.
Taylor waarschuwt managers in spe om Jobs’ stijl niet na te gaan bootsen: ‘Denk niet dat je een beter leider wordt door Apple’s leider te imiteren. Vertrouw op de kunst, niet op de kunstenaar. (foto: Armin Talic)