Technology29.12.2007

Per 2/2008: R.I.P. Netscape Navigator; AOL stopt ondersteuning browser


-221.jpg
-221.jpg

Ooit -once upon a time in the iWest- was er op 4 april 1993 een Cowboy genaamd Marc Andreesen. Hij veranderde het surfend WWW met zijn Mosaic Communications Corporation. Mosaic was de basis van zijn latere Netscape Communicator en veroverde zo een 85% van de browser-markt.

DWARSLIGGER Netscape werd lange tijd gezien als de browser die webdesign-technisch gezien ‘dwars’ lag. Technisch gezien was de browser Netscape -net als tegenwoordig de browser van Apple Safari- een browser die zich het meest met de richtlijnen van het W3C(.org) conformeert. Microsoft heeft toegezegd met IE8 nog meer met de reguleringen van het W3C te gaan werken.

OORLOG IN JAREN NEGENTIG In de jaren negentig kende we hevige browserstrijd tussen Internet Explorer en Netscape. Met het meegeven van Internet Explorer bij het besturingssysteem Windows 95 daalde het marktaandeel van Netscape tot niet meer dan 1%. Erg gaan verhalen dat Microsoft een deal wilde maken met Netscape om de markt onderhands te verdelen.

OVERNAME DOOR AOL In 1998 heeft AOL Netscape overgenomen en is Netscape in leven gehouden door de browser uit te leveren aan hun internetklanten.

DE ZIEL VAN MOZILLA Netscape transformeerde haar ziel in 2003 in de succesvolla Mozilla Foundation. De groeiende Mozilla-browser -met een veelbelovende versie 3 van FireFox- is gebaseerd op de open-source code van Netscape.

R.I.P. NETSCAPE NAVIGATOR Per 1 februari 2008 stopt moedermaatschappij AOL de ondersteuning van Netscape Navigator. Netscape.com zal blijven bestaan als portalsite.

Via blog.netscape.com

Het hele verhaal op de updated Wiki van Netscape

Mosaic? Marc Andreesen wie?

Patrick Petersen

Vreemde eend Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht.

...