De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
De opkomst van korte video’s verandert in China de manier waarop informatie wordt geconsumeerd. Opvallend is dat de apps die de video’s aanbieden niet alleen maar worden gebruikt voor entertainment.
Douyin
Op korte video-apps zoals Douyin (zeg maar China’s TikTok) nuttigen Chinezen namelijk ook hun dagelijkse portie nieuws. Ook gebruiken zij de app om informatie in te winnen, een nieuwe baan te vinden of om Engels te leren.
Hoewel mensen steeds meer gewend raken aan de algoritmes die hun video’s voorschotelen, hebben veel gebruikers nog steeds de behoefte aan actief zoeken. Douyin begreep dat en implementeerde medio 2018 een zoekfunctie.
Deze zoekfunctie heeft inmiddels 550 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Er is nog ruimte om te groeien met minimaal 600 miljoen dagelijkse gebruikers in totaal. Niet iedereen gebruikt dus de zoekfunctie.
Zoeken was altijd het domein van Baidu. Het succes van de zoekfunctie van Douyin betekent dat het inmiddels Baidu benadert als het gaat om gebruikers. Douyin is daarbij verre van bescheiden. Het wil een “video-encyclopedie voor de menselijke beschaving” worden. De komende jaren pompt Douyin daarom miljarden in personeel en R&D.
Online zoeken
Korte videoplatforms zijn nu al de op één na populairste methode voor Chinese gebruikers om online te zoeken. Alleen algemene zoekmachines zoals Baidu lopen voor, zij het nipt. Social media en e-commerceplatforms lopen achter.
Baidu’s prestaties in het zoeken wordt in toenemende mate beperkt door de Chinese tech-titanen die elkaar de vrije toegang tot sites en gegevens misgunnen. Dit schaadt de gebruikerservaring, maar is tegelijkertijd goed nieuws voor “verticale” zoekmachines op apps zoals Douyin en Taobao.
ByteDance is een pionier op het gebied van machine learning en gebruikt deze tech om toegespitste content voor te schotelen op apps zoals Douyin, TikTok en nieuwsaggregator Toutiao. Het model blijkt zeer efficiënt en lucratief te zijn. Baidu tot Tencent hebben nu een inhaalslag te maken.
[Fotocredits – Blue Planet Studio © Adobe Stock]