Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
XPeng heeft eerder deze week aangekondigd dat het de eerste autofabrikant is die Amap’s 3e generatie autonavigatiesysteem implementeert. De XPeng P7 smart EV Sedan zal de eerste in serie geproduceerde auto zijn die een Surrounding Reality (SR) -display gebruikt voor autonoom rijden met navigatie.
Gebruik van AI
Amap is de toonaangevende leverancier van kaart-, navigatie- en locatiegebaseerde diensten in China. Ontworpen voor intelligent rijden, maakt Amap’s derde generatie in-car navigatiesysteem gebruik van AI, visuele technologie en zeer nauwkeurige kaarten om zeer nauwkeurige rijstrooknavigatie te bieden en begeleiding te bieden voor zowel voertuig als bestuurder. Door navigatie te integreren met zeer nauwkeurige kaarten, werkt het zowel als infotainment- als autonoom rijden. Nauwkeurige navigatie volgt, niet alleen de huidige weg, maar ook individuele rijstroken. Dynamische informatie en beslissingsinformatie voor autonoom rijden worden nauwkeurig afgestemd op rijstrooknavigatie, zodat de bestuurder de rijstatus van de auto intuïtiever en in realtime kan waarnemen.
Volgens QuestMobile heeft Amap vanaf september 2020 meer dan 570 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Momenteel beslaan Amap’s zeer nauwkeurige kaarten meer dan 300.000 kilometer aan snelwegen en stedelijke snelwegen, en breiden ze de dekking uit van gewone stedelijke wegen. De realtime updates over de toestand van de wegen beslaan meer dan 360 steden en 95% van het wegennet in China.
Surrounding Reality
De SR-weergavefunctie geeft een nieuwe betekenis aan de interactie tussen bestuurder en auto. Wanneer de functie Navigation Guided Pilot (NGP) in gebruik is, worden de status van het voertuig en zijn omgeving duidelijk weergegeven in 3D-weergave op het middenpaneel, wat de rijervaring en het gevoel van veiligheid van de gebruiker verbetert. Het SR-display voor autonoom rijden integreert de meer uitgebreide, nauwkeurige en realtime gegevens van Amap’s zeer nauwkeurige kaarten, inclusief realtime verkeersinformatie, wegomstandigheden op rijstrookniveau en verkeersvoorspellingen, om een superieure ervaring van rijstrooknavigatie te bieden.
Autonoom rijden
XPeng heeft de navigatie-informatie van Amap geïntegreerd met zijn NGP-functie, waardoor de bestuurder niet alleen een duidelijker SR 3D-weergavescherm krijgt, maar ook bestuurders helpt bij het maken van een oordeel, wat een veiligere rijervaring oplevert. De NGP-technologie van XPeng vereist nauwkeurigere kaarten met grotere nauwkeurigheid, uitgebreide dekking, rijke details, betere interactie tussen bestuurder en voertuig, betrouwbaarheid, real-time navigeerbaarheid en locatie-identificatie.
De NGP-snelwegnavigatieoplossing van XPeng voert navigatieondersteund autonoom rijden uit van punt A naar B op basis van de door de bestuurder ingestelde navigatieroute. De nieuwe NGP-functie zorgt voor automatische aanpassing van de snelheidslimiet, automatisch schakelen naar snelwegen, geoptimaliseerde rijstrookkeuzes, automatisch in- en uitrijden van hellingen en automatisch inhalen, waardoor rijden op de snelweg veiliger, soepeler, gemakkelijker en aangenamer wordt.
Bij bètatestritten over een cumulatieve afstand van 7.718 km, uitgevoerd op snelwegen in Guangzhou van 11 tot 15 januari, vereiste de NGP-functie van XPeng slechts 0,77 tussenkomst van de bestuurder per gereden 100 km en behaalde een slagingspercentage van rijstrook en inhalen van 98,65%, en een slagingspercentage van 89,52% bij het betreden en verlaten van snelweghellingen.
Het nieuwe SR-display voor autonome rijfuncties verhoogt de veiligheid door de bestuurder een betere weergave van de voertuigstatus te bieden, waaronder:
- Duidelijk statusdisplay om te laten zien wie de controle heeft
- Duidelijke grenzen om te bepalen onder welke omstandigheden de tussenkomst van de bestuurder vereist is
- Duidelijke richtlijnen om de chauffeur te waarschuwen wanneer hij moet ingrijpen
Met duidelijke grenzen en verdeling van verantwoordelijkheden zorgt de NGP ervoor dat de status van het voertuig duidelijk wordt gedefinieerd. De chauffeur wordt geïnformeerd wanneer hij / zij het moet overnemen, door middel van een nauwkeurige identificatie van het risicoscenario en duidelijke hiërarchische herinneringen voor overname.
Fotocredits Xpeng
Verder lezen over China
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Automotive12.08.2024
Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Cybercrime25.07.2024
Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox
banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrieCybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Online01.07.2024
Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China
Gadgets06.06.2024
Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt
Tech in Asia22.05.2024
Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive11.09.2024
Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen
Automotive19.08.2024
Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive20.06.2024
Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?
Automotive29.04.2024
Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd
Automotive29.03.2024