Tech in Asia07.11.2019

​Xiaomi wil Huawei verslaan in het buitenland, maar verliest terrein in eigen land


Ooit maakte Xiaomi de best verkochte smartphones in China. In 2014 en 2015 domineerde het merk de Chinese markt voor smartphones, maar tegenwoordig is alles anders. De omzet van de in Beijing gevestigde smartphonemaker daalde met 38% in vergelijking met vorig jaar, zegt analist Counterpoint. Dat zet Xiaomi op een teleurstellende vijfde plaats.

Marktaandeel

Het verlies aan marktaandeel wordt toegeschreven aan de toegenomen lokale concurrentie. De groei moet nu uit het buitenland komen, en dat is precies waar concurrent Huawei moeilijke tijden doormaakt vanwege Amerikaanse handelsbeperkingen.

Xiaomi werd groot door budgettelefoons telefoons te maken met relatief goede hardware. Zoals wel vaker in China kopieerden andere merken als snel Xiaomis succesformule. Merken als Oppo en Vivo, alsmede het Huawei-submerk Honor, overspoelden de markt met low-end en mid-range telefoons, soms met gedurfde designs om meer aandacht te trekken.

Xiaomi volgde de tactiek van Huawei door met een eigen budgetmerk te komen, Redmi. Met Redmi probeert Xiaomi de markt voor premium smartphones te betreden, maar dat verloopt allesbehalve soepel.

Huawei en Apple hebben die markt stevig in handen en hun gebruikers zijn loyaal, die gaan niet ineens over op een Xiaomi of Redmi. Huawei gaat sowieso uitstekend in China. Nadat Amerika het bedrijf aan banden legde zagen Chinezen het merk als een soort nationale trots.

Kans voor Xiaomi

Nu nieuwe Huawei-modellen (voorlopig) geen toegang meer krijgen tot Google Play, Google Maps en YouTube lijkt er zich een kans aan te dienen voor Xiaomi.

Het bedrijf had vorige maand zijn eerste launch event in Berlijn, toen het de Redmi Note 8 Pro presenteerde. Duitsland is een belangrijke smartphonemarkt in West-Europa.

Het lijkt te werken. De omzet in Europa is met 27% gestegen in vergelijking met vorig jaar, onder andere dankzij de steun van telecommunicatiebedrijf 3 Group Europe en hun retailkanalen. Xiaomi claimt inmiddels de drie na populairste telefoonmerk in West-Europa te zijn.

Xiaomi richt zich echter niet alleen op Europa. Het is inmiddels het best verkochte smartphonemerk in India, waar het in oktober alleen al 12 miljoen handsets verkocht. Xiaomi is ook actief in Rusland en Afrika en volgend jaar gaat men naar Japan.

Persoonlijke gegevens

Om groot te worden in Europa moet Xiaomi de privacybewuste Europeaan weten te overtuigen dat hun persoonlijke gegevens veilig zijn, iets dat Huawei vooralsnog niet lijkt te lukken.

Avatar foto
Redactie Tech in Asia

De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.

...

Verder lezen over China

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken

Chinezen zetten de laatste dagen video's online van auto's die rare bollingen hebben. Wat gebeurt er?

Automotive12.08.2024

Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox

Infoblox heeft een belangrijke doorbraak geboekt in onderzoek naar cybercriminaliteit met de onthulling van een groep cybercriminelen, die de naam "Vigorish Viper" heeft gekregen. Dit is een Chinees georganiseerd misdaadsyndicaat dat gebruikmaakt van geavanceerde technologie om te profiteren van de wereldwijde illegale sportgokindustrie ter waarde van $1.700 miljard. Het syndicaat heeft ook banden met witwaspraktijken en mensenhandel operaties in heel Azië. Deze ontdekking van Infoblox betekent een belangrijke mijlpaal in de voortdurende strijd tegen wereldwijde cybercriminaliteit door middel van DNS-intelligentie.

Cybercrime25.07.2024

Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox

banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrie
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware

Een nieuwe rechtszaak tegen Temu stelt dat het Chinese platform er aantoonbaar ver in gaat: het zou je tekstberichten op je telefoon meelezen.

Cybercrime01.07.2024

Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2024 ruim €9 miljard online uitgegeven, een groei van 3% t.o.v. Q1 2023. Het aantal online aankopen nam iets af (-3%) naar ruim 85 miljoen. Wel wordt er meer gekocht bij buitenlandse webshops; zowel het aantal aankopen als de bestedingen cross-border zijn toegenomen

Online01.07.2024

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Temu is een populaire app, maar de winkel blijft maar onder vuur liggen door security-experts.

Gadgets06.06.2024

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai

Tech in Asia22.05.2024

Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai