Tech in Asia30.06.2020

Vietnam maakt zich op voor e-commerce op grote schaal


De Vietnamese regering heeft een nationaal ontwikkelingsplan voor e-commerce onthuld. De sector moet elk jaar met 25% groeien en na vijf jaar $35 miljard waard zijn. In 2025 wil men dat de helft van de 96 miljoen Vietnamezen online shopt.

E-commerce in Vietnam heeft potentie

E-commerce in Vietnam herbergt enorme potentie. Volgens een onderzoeksrapport van Google en Temasek groeit alleen Indonesië sneller qua e-commerce.

Het plan is gericht op het creëren van een duurzaam en concurrerend ondernemingsklimaat. Daarmee stimuleert men ook de minder ontwikkelde regio’s van het land. Het inmiddels goedgekeurde plan wil ook de Vietnamese exportmarkt onder handen nemen, met als doel om meer grensoverschrijdende e-commercetransacties te faciliteren.

Er is een toenemende voorkeur voor online winkelen in Vietnam, vooral onder de jeugdige bevolking. Zeventig procent van de bevolking heeft inmiddels (mobiel) toegang tot het internet.

De Vietnamese staatsmedia melden dat de coronacrisis tot een groei van 20% in e-commerce heeft geleid. Het is de vraag of deze groei duurzaam zal blijken, maar de recente ontwikkelingen liggen in lijn met de verwachtingen dat elke online shopper in 2025 gemiddeld $ 600 per jaar zal uitgeven.

Tegen die tijd zal e-commerce naar verwachting 10% van de totale detailhandel vertegenwoordigen, waarbij vooral de hoofdstad Hanoi en het economische centrum Ho Chi Minh City profiteren. Zij pakken dan 50% van de online B2C-uitgaven van het land.

2025

Men denkt overigens dat in 2025 de helft van de e-commerce transacties contant zullen worden afgerekend. Om ervoor te zorgen dat digitaal betalen meer tractie krijgt, moet de bestaande infrastructuur en ondersteunende diensten verbeterd worden. Ook de regelgeving omtrent digitale transacties wordt onder de loep genomen.

Avatar foto
Redactie Tech in Asia

De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.

...

Verder lezen over E-Commerce

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

Boodschappen doen, steeds vaker doen we dat vanuit huis op je smartphone of vanachter een laptop. En dat merkt ook Albert Heijn. Daar zien ze de vraag naar online boodschappen dermate sterk toenemen dat ze nu een 2e gemechaniseerd Home Shop Center (HSC) openen, ditmaal in Zwolle.

Online01.07.2024

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

en zet in op verdere groei e-commerce
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

Het Sprints & Sneakers Festival is terug voor zijn derde opeenvolgende jaar van succes, op 30 augustus 2024 in Thuishaven, Amsterdam. Na twee achtereenvolgende edities, breidt het thema van dit jaar ‘A New Definition of Growth' de grenzen van groei en impact verder uit.

Events30.05.2024

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

A New Definition of Growth