Vietnam is het land waar je met je app het snelst langdurige fans krijgt. Volgens de Mobile Growth Map van Adjust zijn Vietnamezen het meest loyaal. Ze installeren een app en gebruiken hem vervolgens ook regelmatig, voor een langere tijd.
Er zijn voor het rapport 3.500 apps onder de loep genomen die verschenen in 2018. Er is gekeken naar de groei en het behoud van apps in 31 landen, variërend van apps om te shoppen, te gamen en apps die simpelweg handig zijn of ander entertainment bieden.
De totale aantal app-installaties per maand wordt gedeeld door het aantal maandelijks actieve gebruikers. Zo wordt blootgelegd hoe groot de groei van installaties is vergeleken met het aantal maandelijks actieve gebruikers.
Thailand en Myanmar blijken goed te scoren, maar geen enkel land scoort zo goed als Vietnam. Daar vinden vooral entertainment-apps gretig aftrek, wat waarschijnlijk vooral komt door de strijd tussen de video-streamingdiensten. Ook in Latijns-Amerika, vooral Brazilië en Colombia, zijn apps erg populair. Daar zijn de meeste mensen op zoek naar game- en shop-apps.
Er is daarnaast gekeken naar de retentie onder appgebruikers. Hierin wordt wel een verschil gemaakt tussen apps waarvoor is betaald en waarvoor niet is betaald. Dat is belangrijk, want je bewaart een app vaak langer als je er geld voor hebt betaald. Bij games komt het vaak voor dat apps al binnen een week niet meer worden aangeraakt of zelfs worden verwijderd. Het aantal gebruikers neemt daarbij met 19 procent af in de eerste week.
Adjust is gespecialiseerd in onder andere cybersecurity en fraudepreventie. Het hoopt met het rapport te zorgen dat app-bouwers de retentie (de preservatie van de apps onder gebruikers) kunnen verbeteren. Bijvoorbeeld door marketeers meer data te laten gebruiken om te herkennen welke gebruiker er op het punt staat de app links te laten liggen en vervolgens te zorgen dat dat dus niet gebeurt.