De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
In de ontwikkelde wereld zijn digitale banken inmiddels gemeengoed en hoewel winstgevendheid vaak toekomstmuziek is, investeren Aziatische durfkapitalisten flink in dergelijke digitale banken. Dit is opvallend, omdat veel Aziaten überhaupt geen bankrekening hebben.
Tonik Financial
Tonik Financial, een twee jaar oude startup uit de Filippijnen, meldde maandag dat het $ 21 miljoen heeft opgehaald in een nieuwe financieringsronde. Het doel is om hun digitale bank medio september dit jaar naar verschillende Zuidoost-Aziatische markten te brengen.
Sequoia Capital India en Point72 Ventures leidden Tonik’s Series A-ronde, waar bestaande investeerders Insignia en Credence ook aan deelnamen. De startup heeft tot nu toe $ 27 miljoen opgehaald.
Tonik, dat onlangs een licentie heeft gekregen om een digitale bank in de Filippijnen te starten, wil in het derde kwartaal van dit jaar operationeel zijn.
Volgens Greg Krasnov, oprichter en directeur van Tonik, is de particuliere spaarmarkt in de Filippijnen zo’n 140 miljard dollar waard.
Geen bankrekening
In verschillende Zuid-Aziatische landen heeft een groot deel van de bevolking geen bankrekening en verschillende startups zien dit juist als een kans. Opvallend genoeg bedienen de meeste startups in het digitale bankwezen slechts het MKB en laat men individuen links liggen.
In India bijvoorbeeld, hebben NiYo Solutions en Open meer dan een miljoen bedrijven aan hun portfolio mogen toevoegen.
RazorPay, een andere Indiase startup, lanceerde vorig jaar een reeks diensten, zoals zakelijke creditcards en een dashboard om bedrijven te helpen transacties te beheren en hen de mogelijkheid te bieden om betalingen te automatiseren. Deze functionaliteit wordt meestal niet aangeboden door traditionele (groot)banken.
De corona pandemie heeft de Filipijnse consumenten ertoe aangezet om digitale transacties te prefereren boven het bezoeken van een bankfiliaal.
[Fotocredits © terovesalainen – Adobe Stock]
Verder lezen over Digital
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterOnline18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnMarketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Marketing28.11.2023
Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel
Blijdorp wil impact maken!Startups16.11.2023
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award
Online28.04.2023
Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!
Inspiratie om jouw digitale hygiëne aanzienlijk te verbeterenEvents07.04.2023
Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals
Metaverse17.03.2023
Second Life komt als app uit op smartphones
Een tweede leven voor Second Life?Verder lezen over Internet bankieren
Cybercrime21.06.2024
Phishingslachtoffers Bunq krijgen nu wel hun geld terug
Online09.04.2024
Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën
Nieuws24.01.2024
We stappen graag en vaak over, maar niet van bank
Online08.01.2024
Google Pay: dit zijn de voordelen en nadelen
Online01.11.2023
Wat is Wero en wat gebeurt er met iDEAL?
Online03.07.2023
Je kunt nu geld uit de muur trekken zonder pinpas
Cybercrime08.05.2023
Let op: dit zijn 5 internetscams die momenteel veel voorkomen
Online08.05.2023