De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
De Indiase politie heeft de drie grote Tiktok-sterren in het land gearresteerd op verdenking van het aanzetten tot geweld. Team 07, een groep van vijf moslimmannen uit Mumbai, heeft tientallen miljoenen volgers op TikTok en het collectief is er mede verantwoordelijk voor dat de Chinese app een enorme hit werd in India.
Het vijftal maakt over het algemeen humoristische video’s maar eerder deze maand ging het over de dood van Tabrez Ansari, een moslimman die werd gelyncht in de noordoostelijke staat Jharkhand.
In de video zeggen de TikTok-sterren dat als de kinderen van Ansari wraak willen nemen voor zijn dood, ze niet naderhand als terroristen moeten worden bestempeld. De video bracht een schokgolf teweeg in India, waar de hindoemeerderheid en de moslimminderheid op gespannen voet leeft.
Haatzaaiende content
De woede richtte zich ook op TikTok. De short form video-app werd ervan beticht te laks om te gaan met haatzaaiende content.
De affaire is een nieuw hoofdpijndossier voor TikTok, dat eigendom is van ByteDance, een van de meest waardevolle particuliere bedrijven ter wereld. Eerder werden download van TikTok tijdelijk opgeschort nadat een man een rechtszaak had aangespannen omdat de app zogenaamd “de cultuur degradeerde en pornografie aanmoedigde”.
ByteDance beweert geen politieke content te tolereren op TikTok ze zegt dat het blijft voldoen aan alle Indiase regels en voorschriften. Het verwijderde de Team 07 video.
Toenemende druk
Bedrijven in India staan onder toenemende druk van hindoenationalisten. Eerder dit jaar werd Unilever geconfronteerd met een consumentenboycot nadat mensen aanstoot namen tegen een viral video waarin naar verluidt een hindoefestival op de hak werd genomen.
Corporates in India dagen wel vaker het sociaal conservatisme in het land uit. De oprichter van Zomato, een van India’s grootste voedselbezorgdiensten, nam al eerder stelling tegen religieuze onverdraagzaamheid.
Toen een hindoe-klant op Twitter klaagde dat zijn eten door een moslimman was afgeleverd, tweette Deepinder Goyal: “we zijn trots op het idee van India – en de diversiteit van onze gewaardeerde klanten en partners. We vinden het geen enkel probleem om een klant te verliezen als het onze normen en waarden in de weg staat”.
Verder lezen over Social Network
Social Media22.11.2024
LinkedIn stopt met audio en wil dat je livestreamt
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media15.11.2024
Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Verder lezen over TikTok
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Video01.11.2024
TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden
Social Media20.10.2024
Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl
Social Media15.10.2024