Tech in Asia14.08.2020

TikTok-rivaal Likee vergaart 150 miljoen gebruikers


Terwijl het lot van TikTok onzeker blijft, maakt rivaal Likee furore. De app verzamelde inmiddels meer dan 150 miljoen maandelijkse actieve gebruikers (juni 2020).

Likee’s

Eerdergenoemde cijfers staan in een rapport van Likee’s Chinese moederbedrijf Joyy. Ter vergelijking: TikTok heeft ongeveer 200 miljoen dagelijks actieve gebruikers. Het aantal maandelijks actieve gebruikers is een veelvoud daarvan, ongeveer 800 miljoen individuen. Likee staat vooralsnog in de schaduw van TikTok.

TikTok heeft een explosieve groei doorgemaakt tijdens de coronacrisis. Zelfs een verbod in India en een mogelijk gedwongen verkoop in de VS hebben de groei van TikTok nauwelijks geremd.

Likee heeft een andere opzet dan TikTok, omdat het influencers in staat stelt geld te verdienen met virtuele cadeaus die ze van fans ontvangen. TikTok geeft daarentegen prioriteit aan de consument en de content.

Net als TikTok is Likee niet immuun voor geopolitieke besluitvorming. India was de grootste buitenlandse markt voor Likee, maar de app werd naast TikTok en tientallen andere Chinese apps uit het land verbannen.

In de VS

In de op een na grootste markt, de VS, is Likee een van de snelstgroeiende rivalen van TikTok. Van begin juli tot begin augustus vergaarde Likee ruim 7 miljoen downloads. Daarmee werd het door Hollywood gesteunde Triller, TikTok’s oude rivaal Dubsmash en de opvolger van Vyne, Byte verslagen. Likee groeit ook snel in Rusland en Indonesië.

Joyy

Joyy, genoteerd op de Nasdaq, blijft buiten de thuismarkt weinig bekend. Het werd in 2005 opgericht en maakte het geven en ontvangen van virtuele cadeaus populair middels hun app YY. Het publiek kan influencers virtuele bloemen en andere cadeau geven, die de makers vervolgens kunnen omzetten in geld. Het verdienmodel van YY was zo succesvol dat het allerlei soorten livestreaming-rivalen voortbracht. Toen de Chinese markt verzadigd raakte, ging Joyy naar het buitenland.

In 2016 startte Joyy’s oprichter en CEO Li Xueling Bigo in Singapore een aparte entiteit, zodat het niet onder dezelfde investeerdersdruk zou komen te staan als een beursgenoteerd bedrijf. Livestreaming-app Bigo Live debuteerde in de hoop het succes van YY te repliceren. Bigo Live werd een succes en toen korte video’s een ware rage werden, introduceerde Bigo Likee.

In juni bereikte Joyy als geheel 457 miljoen maandelijks actieve gebruikers, waarvan maar liefst 91% afkomstig was uit niet-Chinese markten. De gezonde buitenlandse groei van Bigo zou Joyy vertrouwen moeten geven, maar toen Li door lokale media werd gevraagd of hij met TikTok wilde vechten voor dominantie, zei hij dat zijn bedrijf “TikTok niet zal kunnen verslaan”.

Avatar foto
Redactie Tech in Asia

De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.

...

Verder lezen over TikTok

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Hij is maar 21 jaar oud, maar weet toch heel veel harten van ouderen te verwarmen. Wout Sprangers. Lees over 'm in de nieuwe Deze Week Viral.

Social Media10.11.2024

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen

Je kunt nu muziek van streamingdiensten als Spotify en Apple Music direct in TikTok delen via een link. Dat werkt ongeveer zoals Instagram.

Social Media08.11.2024

TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

We hebben deze week al in een apart artikel stilgestaan bij alles Halloween, dus dit weekend kunnen we het weer over minder enge dingen hebben. Herfsthonden bijvoorbeeld.

Social Media03.11.2024

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden

Iedereen trapt er wel eens in, een TikTok-video met een lange build-up, die vervolgens nooit eindigt. Ja, er zou een 2e deel zijn: niet dus.

Video01.11.2024

TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

Deze week was het een mooie week voor viral gaande posts met vooral veel positiviteit. Zelfs wanneer het echt even fout ging, of niet Lidl?

Social Media20.10.2024

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

TikTok ontslaat ook in Nederland honderden moderators door AI

In Amsterdam komen 300 moderators op straat te staan. Het zou zijn omdat TikTok voor die taak nu kunstmatige intelligentie inzet.

Social Media15.10.2024

TikTok ontslaat ook in Nederland honderden moderators door AI