Het Chinese TikTok heeft op 17 oktober een educatief programma gelanceerd in India. Daarmee wordt niet alleen het aanbod op TikTok uitgebreid, maar laat de app zich ook van z’n beste kant zien door de overheid van India een handje te helpen. Het initiatief is volledig uniek en nog nooit ergens anders uitgeprobeerd.
TikTok, eigendom van ’s werelds meest waardevolle startup Bytedance (inmiddels telt de app meer dan 1 miljard actieve gebruikers), zegt dat het samenwerkt met een aantal contentmakers en bedrijven in India om het platform te vullen met educatieve video’s.
Deze hapklare clips behandelen een reeks onderwerpen, van wetenschap en wiskunde tot het leren van nieuwe talen. De app bevat ook video’s met tips over gezondheid en mentaal bewustzijn.
Het zijn de edtech-startups Vedantu, Toppr, Made Easy en Gradeup die educatieve content voor TikTok produceren. TikTok werkt ook samen met sociale ondernemingen Josh Talks en de Nudge Foundation om als mentor te fungeren voor 5000 Indiërs. Josh Talks zegt dat het in minder dan twee maanden meer dan 35 miljoen gebruikers op TikTok heeft kunnen bereiken, veel meer dan op andere platforms.
Sachin Sharma, directeur Sales & Partnerships bij TikTok, zegt dat het uitstapje naar onderwijs volgt op evidente vraag voor dergelijke content vanuit de markt. De afgelopen maanden zijn er meer dan 10 miljoen educatieve video’s gemaakt en gedeeld op TikTok, samen goed voor 48 miljard views, beweert Sharma.