10.08.2019
Tech in Asia

Tencent’s internationale expansie zet door: cloudservices naar Japan

By: Redactie Tech in Asia

BlogTech in Asia

Tencent is op zoek naar groei in het buitenland en maakte vrijdag bekend dat hun cloudservices nu in Japan beschikbaar zijn. Tencent is vooral bekend van de WeChat-app en de kaskrakers PlayerUnknown Battleground en League of Legends.

Tencent opereert al een tijdje in Japan, maar dit is de eerste keer dat men een officiële aankondiging doet, wellicht een teken van Tencent’s groeiende internationale ambities. De push komt op een moment dat de binnenlandse activiteiten van Tencent onder druk staan onder invloed van nieuwe Chinese regelgeving omtrent games.

Volgens Da Zhiqian, vice-president van Tencent Cloud mikt de cloud computing-divisie van Tencent op een omzetgroei van 500% dit jaar en Japan zal daarin een belangrijke rol spelen.

Cloudactiviteiten

Analisten van IDC berekenden dat Tencent’s cloudactiviteiten een marktaandeel van 11% bezitten, een stuk minder dan aartsrivaal Alibaba, goed voor 43%. De internationale concurrentie is stevig met AWS, Microsoft Azure en Google Cloud in de mix.

Tencent profiteert wel hun portfolio aan wereldwijde merken en producten, waardoor er een zeker kruisbestuiving plaatsvindt. Huya en Douyu, twee livestreamingbedrijven in China die beide worden ondersteund door Tencent, hebben de afgelopen tijd ook flink internationaal uitgebreid. Zij hebben zonder twijfel veel hulp nodig op het gebied van cloud-computing om een lage videolatentie te garanderen. Idem dito met de door Tencent beheerde short video app Kuaishou, de grote concurrent van TikTok.

Tencent biedt cloud infrastructuur in 25 landen en heeft sinds mei meer dan 1 miljoen servers in gebruik genomen. Tencent zegt naast gaming ook cloudoplossingen op maat te willen leveren in Japan voor e-commerce, videostreaming en mobility. De lokale partners zijn gamingbedrijf Pitaya en IT-be.

[Afbeelding: © Melpomene – Fotolia.com]

Share this post