Tech in Asia14.07.2019

​Tencent en Weibo heer en meester in de Chinese markt voor luxegoederen


We kennen Tencent’s Weibo en WeChat vooral als social media, maar de beide apps blijken ook een belangrijke rol te spelen bij de aankoop van luxeproducten.

Een onderzoek van de Boston Consulting Group en Tencent wees uit dat consumenten op zoek naar luxe-artikelen hun aankoopproces meestal beginnen met Weibo en WeChat.

WeChat

WeChat is China’s meest populaire messaging app en heeft 1.1 miljard maandelijkse gebruikers, Weibo wordt gebruikt door 465 microbloggers per maand.

Uit het onderzoek bleek dat 52% van de consumenten nieuwe luxe-artikelen ontdekten op WeChat, gevolgd door 28% op Weibo en 19% op de “social shopping app” RED. 43% van de consumenten maakten gebruik van WeChat om luxemerken nader te bestuderen, vergeleken met 35% op Weibo en 29% op RED.

Het onderzoek vertelt niet waar de consumenten uiteindelijk hun aankopen doen, maar duidelijk is dat luxemerken die Chinese klanten willen trekken niet om WeChat en Weibo heen kunnen.

Mini-apps

Twee jaar geleden lanceerde Tencent mini-apps voor WeChat. Met deze apps speel je onder andere spelletjes, bestel je eten en regel je transport. Deze mini-apps draaien in de WeChat omgeving en laten Tencent een mobiel ecosysteem van apps beheren zonder dat er een besturingssysteem zoals iOS of Android nodig is.

Gartner rapporteerde onlangs dat 70% van de luxemerken nu WeChat mini-apps exploiteren, tegen slechts 40% in 2018. Mini-apps helpen Tencent op een aantal manieren: het koppelt de luxe merken aan het WeChat Pay-betalingsplatform, maakt het adverteren op WeChat aantrekkelijker en bindt gebruikers aan het WeChat ecosysteem. Mini-apps maakt het ook aantrekkelijk voor gebruikers om cloudservices af te nemen van WeChat.

Avatar foto
Redactie Tech in Asia

De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.

...

Verder lezen over China

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken

Chinezen zetten de laatste dagen video's online van auto's die rare bollingen hebben. Wat gebeurt er?

Automotive12.08.2024

Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox

Infoblox heeft een belangrijke doorbraak geboekt in onderzoek naar cybercriminaliteit met de onthulling van een groep cybercriminelen, die de naam "Vigorish Viper" heeft gekregen. Dit is een Chinees georganiseerd misdaadsyndicaat dat gebruikmaakt van geavanceerde technologie om te profiteren van de wereldwijde illegale sportgokindustrie ter waarde van $1.700 miljard. Het syndicaat heeft ook banden met witwaspraktijken en mensenhandel operaties in heel Azië. Deze ontdekking van Infoblox betekent een belangrijke mijlpaal in de voortdurende strijd tegen wereldwijde cybercriminaliteit door middel van DNS-intelligentie.

Cybercrime25.07.2024

Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox

banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrie
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware

Een nieuwe rechtszaak tegen Temu stelt dat het Chinese platform er aantoonbaar ver in gaat: het zou je tekstberichten op je telefoon meelezen.

Cybercrime01.07.2024

Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2024 ruim €9 miljard online uitgegeven, een groei van 3% t.o.v. Q1 2023. Het aantal online aankopen nam iets af (-3%) naar ruim 85 miljoen. Wel wordt er meer gekocht bij buitenlandse webshops; zowel het aantal aankopen als de bestedingen cross-border zijn toegenomen

Online01.07.2024

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Temu is een populaire app, maar de winkel blijft maar onder vuur liggen door security-experts.

Gadgets06.06.2024

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai

Tech in Asia22.05.2024

Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai