Het Taiwanese bedrijf CyberLink is van plan om gezichtsherkenningstechnologie naar Amerikaanse winkels te brengen. Opvallend, want Chinese rivalen hebben tot nu toe grote moeite om voet aan de grond te krijgen in de VS.
Cyberlink’s FaceMe software maakt het mogelijk om de emoties van het winkelend publiek te analyseren, waardoor retailers hun klanten een betere winkelervaring kunnen aanbieden zonder afbreuk te doen aan hun privacy.
Chinese bedrijven die soortgelijke oplossingen aanbieden, bijten hun tanden stuk op de Amerikaanse markt, mede doordat ze stevig worden gereguleerd door Amerikaanse toezichthouders. Dit toezicht is aangescherpt nu de VS en China in een handelsoorlog verwikkeld zijn en de Amerikanen zich steeds meer zorgen maken om Chinese spionage.
FaceMe vergaart informatie over het winkelend publiek zonder gebruik te maken van een database met persoonlijke informatie. Informatie over iemand’s gezicht wordt opgeslagen als vectorpunten en niet als foto’s.
Het systeem geeft retailers ook inzicht in productpopulariteit en klanttevredenheid. VIP-klanten kunnen worden herkend en er kan fraude mee opgespoord worden.
Voordat Cyberlink FaceMe introduceerde in Azië, werd de gezichtsherkenningstechnologie al gebruikt in de mobiele app YouCam Makeup van dochteronderneming Perfect Corp. Deze app werd al meer dan 600 miljoen keer gedownload.
Met de “augmented reality-app” kunnen gebruikers een verscheidenheid aan producten virtueel uitproberen, waaronder make-up, accessoires en verschillende haarkleuren en -stijlen. Gebruikers kunnen één-op-één videochatten met beauty-adviseurs en cosmetica kopen via de app.
Het bedrijf heeft al partners gevonden en pilots gedraaid in Taiwan en Japan.
Chinese bedrijven zoals de fabrikant van security-apparatuur Hikvision, gezichtsherkenning startup Megvii, cybersecuritybedrijf Meiya Pico en AI-expert iFlytek liggen onder vuur omdat zij de Chinese overheid helpen bij het onderdrukken van de Oeigoeren in de afgelegen noordwestelijke regio Xinjiang.