De complexiteit van de Aziatische markt voor digitale betalingen wordt door de meeste fintech bedrijven gezien als een groeibarrière, het Amerikaanse fintech bedrijf Stripe ziet het juist als een kans.
William Gaybrick, CFO van Stripe: ”je hebt in Azië relatief grote en ontwikkelde markten, met een constante aanwas van nieuwe klanten en alternatieve betaalmethoden. Het bijkomende probleem van de toenemende complexiteit qua regulering en wetgeving lost Stripe juist op.”
Stripe stelt bedrijven in staat om online betalingen te accepteren op hun website. In zee gaan met een traditionele grootbank om creditcardbetalingen te accepteren hoeft niet meer, dat wordt vaak als omslachtig en duur ervaren.
Stripe is inmiddels uitgebreid naar Hong Kong, Singapore en Maleisië. Daarnaast is er een “engineering hub” opgericht in Singapore, naast drie andere hubs in Dublin, Seattle en San Francisco.
Azië nam in 2017 al bijna de helft van de $1,9 miljard aan wereldwijde digital betalingen voor haar rekening, volgens een vorig jaar gepubliceerd brancherapport van adviesbureau McKinsey & Co.
Toch vindt slechts 8% van de wereldhandel plaats online. Volgens Stripe is de toenemende complexiteit qua regelgeving een remmende factor en trappen traditionele financiële instituten ook op de rem.
Stripe gaat nu ook offline betalingen accepteren via de Stripe Terminal. Het apparaat kan worden aangepast om verschillende betaalmethoden op één apparaat te accepteren.
Het idee is om online bedrijven te helpen bij het opbouwen van een “offline ervaring”. Daarmee krijgen ze een compleet beeld van hoe hun klanten zowel online als offline winkelen.
De terminal is vooralsnog alleen beschikbaar in de VS, maar Stripe is van plan om het apparaat naar Azië te brengen. Het apparaat vormt een antwoord op de overvloed aan betaalmethoden die beschikbaar zijn op de Aziatische markt en ondervangt het probleem dat de penetratie van creditcards laag is in Zuidoost-Azië.