Secoo heeft de merken Prada en Miu Miu in de wacht gesleept en zal per juni 2019 producten van het Italiaanse modehuis gaan verkopen op hun Chinese e-commerce platform. Het is een sterk signaal dat de Italianen werk maken van e-commerce én van China.
Secoo, opgericht door Richard Li, is het grootste digitale platform voor luxeproducten. Het aanbod bestrijkt verschillende categorieën: mode, sieraden, auto’s, reizen en meer.
Secoo verkocht al eerder artikelen van Prada en Miu Miu maar voor het eerst is er nu sprake van een directe samenwerking. Eerder verbond Secoo zich al aan LuisaViaRoma.
Chinese partijen associëren zich maar al te graag met Europese luxemerken om zo hun geloofwaardigheid in het thuisland te vergroten. Zwitserse luxegoed conglomeraat Richemont, bekend van onder andere Cartier en Piaget, maakte al eerder al een deal met Alibaba.
Expansie naar China heeft ook consequenties voor de digitale infrastructuur van Prada. Deze wordt onder handen genomen. Prada Group kondigde een samenwerking met Oracle aan om hun data capaciteit te vergroten en bedrijfsprocessen te stroomlijnen.
Ondanks tegenvallende winstcijfers investeert Prada gestaag door in China. Het merk heeft een eigen Chinese site en heeft aangekondigd om de voorjaarscollectie van 2020 in Shanghai te laten debuteren.