Huawei’s focus op Saoedi-Arabië én innovatie legt het bedrijf geen windeieren. Verkoopcijfers gedurende ramadan lagen 58% hoger vergeleken met vorig jaar, zelfde periode. Het succes wordt toegedicht aan de effectieve coöperatie met lokale partners en afnemers en zorgt er voor dat Huawei op weg lijkt naar de koppositie in de Saoedische smartphonemarkt.
Bill Yu, Vice President van Huawei in Saoedi-Arabië looft het vertrouwen dat het Chinese merk krijgt van de Saoedi stakeholders. Hij ziet in de explosief gestegen verkoopcijfers een uitnodiging om nóg beter aan aansluiting te vinden bij de specifieke eisen van de Saoedische consument. Innovatie speelt daarbij een sleutelrol.
De gunstige verkoopcijfers coïncideren met de introductie van de Huawei P30 series, een nieuwe lijn smartphones met in de Pro-versies de SuperSpectrum Sensor en SuperZoom Lens.
Het is indicatief dat het nieuwe model uit de Y-serie, de Huawei Y9 Prime 2019, eind mei in Saoedi-Arabië debuteerde. De Y-serie is ontworpen om aan de jeugd te appelleren en maakt indruk met uitgebreide functionaliteit voor een budgetprijs. Naar eigen zeggen hoopt Huawei met de Y9 de wetten te herschrijven over wat je kan doen met een budget smartphone.
Saoedi-Arabië is wat dat betreft een perfecte afzetmarkt voor de Y9. Het land telt rond de 34 miljoen inwoners waarvan ongeveer 40% jonger is dan 24.