Tech in Asia28.08.2020

Pinduoduo, leverancier van vooral namaakproducten nadert Alibaba


Pinduoduo heeft de reputatie namaakgoederen te verkopen en is verliesgevend. Dat neemt niet weg dat het bedrijf zich een ambitieus doel heeft gesteld: in 2025 moet er meer dan $145 miljoen aan met name landbouwproducten verkocht worden.

Volgens het ministerie van Handel werd er in 2019 voor zo’n $ 58 miljard aan landbouwproducten verkocht online, een stijging van 27% ten opzichte van het jaar ervoor.

De kernboodschap is dat Pinduoduo voorop wil lopen bij de digitalisering van de Chinese landbouwsector. Slechts 2,5% van de Chinese landbouwproducten werd vorig jaar online gedistribueerd, waarvan meer dan de helft via traditionele markten en ongeveer een derde via supermarkten, aldus een rapport van onderzoeksbureau iiMedia.

Sterke focus op landbouwsector

Pinduoduo werd in 2015 gelanceerd als een service waarbij er collectief fruit kon worden ingekocht. Sindsdien is het uitgegroeid tot een online retailer die kan wedijveren met Alibaba en JD.com.

Pinduoduo gelooft dat hun benadering kan helpen bij het standaardiseren van teeltmethoden en schaalvoordelen kan opleveren voor kleine boerderijen. Vergeleken met ontwikkelde landen beschikt een Chinese boer over weinig grond.

Het bedrijf wil ook landbouwexperts inschakelen om boeren op te leiden. Bovendien wil men investeren in automatisering zoals robots en IoT-sensoren.

Pinduoduo 683 miljoen actieve kopers

De opkomst van Pinduoduo is opzienbarend en heeft bepaalde rivalen ongetwijfeld zenuwachtig gemaakt. Met 683 miljoen actieve kopers is het bedrijf giganten zoals Alibaba dicht genaderd. Ter vergelijking: Alibaba claimt 742 miljoen in China gevestigde actieve consumenten. Wel loopt Pinduoduo achter wat betreft de gemiddelde uitgave per klant.

Agrarische producten hebben in China notoir krappe winstmarges, dus de uitdaging voor Pinduoduo is om winstgevend te worden terwijl het werkt aan de transformatie van de Chinese landbouw.

Avatar foto
Redactie Tech in Asia

De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.

...

Verder lezen over E-Commerce

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

Boodschappen doen, steeds vaker doen we dat vanuit huis op je smartphone of vanachter een laptop. En dat merkt ook Albert Heijn. Daar zien ze de vraag naar online boodschappen dermate sterk toenemen dat ze nu een 2e gemechaniseerd Home Shop Center (HSC) openen, ditmaal in Zwolle.

Online01.07.2024

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

en zet in op verdere groei e-commerce
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

Het Sprints & Sneakers Festival is terug voor zijn derde opeenvolgende jaar van succes, op 30 augustus 2024 in Thuishaven, Amsterdam. Na twee achtereenvolgende edities, breidt het thema van dit jaar ‘A New Definition of Growth' de grenzen van groei en impact verder uit.

Events30.05.2024

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

A New Definition of Growth