De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
Pinduoduo heeft de reputatie namaakgoederen te verkopen en is verliesgevend. Dat neemt niet weg dat het bedrijf zich een ambitieus doel heeft gesteld: in 2025 moet er meer dan $145 miljoen aan met name landbouwproducten verkocht worden.
Volgens het ministerie van Handel werd er in 2019 voor zo’n $ 58 miljard aan landbouwproducten verkocht online, een stijging van 27% ten opzichte van het jaar ervoor.
De kernboodschap is dat Pinduoduo voorop wil lopen bij de digitalisering van de Chinese landbouwsector. Slechts 2,5% van de Chinese landbouwproducten werd vorig jaar online gedistribueerd, waarvan meer dan de helft via traditionele markten en ongeveer een derde via supermarkten, aldus een rapport van onderzoeksbureau iiMedia.
Sterke focus op landbouwsector
Pinduoduo werd in 2015 gelanceerd als een service waarbij er collectief fruit kon worden ingekocht. Sindsdien is het uitgegroeid tot een online retailer die kan wedijveren met Alibaba en JD.com.
Pinduoduo gelooft dat hun benadering kan helpen bij het standaardiseren van teeltmethoden en schaalvoordelen kan opleveren voor kleine boerderijen. Vergeleken met ontwikkelde landen beschikt een Chinese boer over weinig grond.
Het bedrijf wil ook landbouwexperts inschakelen om boeren op te leiden. Bovendien wil men investeren in automatisering zoals robots en IoT-sensoren.
Pinduoduo 683 miljoen actieve kopers
De opkomst van Pinduoduo is opzienbarend en heeft bepaalde rivalen ongetwijfeld zenuwachtig gemaakt. Met 683 miljoen actieve kopers is het bedrijf giganten zoals Alibaba dicht genaderd. Ter vergelijking: Alibaba claimt 742 miljoen in China gevestigde actieve consumenten. Wel loopt Pinduoduo achter wat betreft de gemiddelde uitgave per klant.
Agrarische producten hebben in China notoir krappe winstmarges, dus de uitdaging voor Pinduoduo is om winstgevend te worden terwijl het werkt aan de transformatie van de Chinese landbouw.
Verder lezen over E-Commerce
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsOnline23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online01.07.2024
Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center
en zet in op verdere groei e-commerceOnline27.06.2024
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie
Daarmee skip je de veilingOnline17.06.2024
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops
Events30.05.2024
Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival
A New Definition of GrowthOnline11.03.2024