NIO’s nieuwe ET7 elektrische sedan is onthuld, met geavanceerde functies en een indrukwekkende actieradius van 998 kilometer.
De ET7 is de opvolger van de EC6 SUV en kost in China ¥ 448.000 (€ 57.329) voor het instapmodel en ¥ 526.000 (€ 67.446) voor het topmodel. De Chinese fabrikant richt zich volledig op elektrische voertuigen en lanceerde in augustus vorig jaar een accuwisselservice. Het is zelfs mogelijk een NIO te kopen zonder accupakket.
De eerste modellen worden begin volgend jaar bij de Chinese dealers verwacht. De ET7 is ontworpen om te voldoen aan de Euro NCAP veiligheidsvoorschriften, dus het lijkt erop dat deze EV naar Europa komt.
Klanten kunnen kiezen uit drie accu-opties: 70kWh, 100kWh en 150kWh. Met de grootste accu zou je theoretisch 998 kilometer kunnen rijden. Echter, de waarden zijn berekend met behulp van de verouderde NEDC-tests en het is sterk de vraag of de belofte wordt waargemaakt.
De ET7 maakt gebruik van een uitsluitend elektrische aandrijflijn, met een motor op elke as. Gecombineerd levert de combinatie 644 pk en 850 Nm koppel, waarmee de 0-100 km/u in 3,7 seconden wordt afgeraffeld.
NIO is tevens van plan om de tech van de ET7 naar een hoger plan te tillen door systemen te integreren die het mogelijk maken om autonoom te rijden. Daar is men nog niet helemaal klaar mee, dus wellicht komt deze functionaliteit later in de vorm van een update.
NIO beweert dat er een nieuwe generatie sensorsystemen voor de auto is ontwikkeld, waaronder 33 zeer gevoelige sensors, camera’s met hoge resolutie en LiDAR-radartechnologie met hoge resolutie.
De ET7 beschikt verder over led-koplampen met dubbele bundel en een ‘kristalachtige’ achterlichten. Binnenin is de auto ingericht met duurzame materialen, terwijl alle stoelen zowel verwarmd als geventileerd zijn en ook een massagefunctie bieden. De infotainment bestaat uit een 12,8-inch display en 23 luidsprekers met een totaal geluidsvermogen van 1.000 W.