Chinese consumenten rekenen tegenwoordig af door middel van gezichtsherkenning.
Contant geld was al passé in China, maar nu brengen Ant Financial Services Group (Alibaba/AliPay) en Tencent (WeChat Pay) gezichtsherkenning naar de Chinese kassa’s. Eventjes in de camera staren en je hebt betaald.
Er is sprake van een ware techrace en beide partijen lanceerden kort na elkaar concurrerende systemen. AliPay bood hun 700 miljoen gebruikers als eerste de mogelijkheid om met het gezicht te betalen. Dit was in december vorig jaar.
WeChat Pay reageerde door in maart dit jaar met een soortgelijk systeem te komen.
AliPay maakte daarna een slag door hun apparatuur te verkleinen en goedkoper te maken; net zo groot als een iPad mini en ¥1999 (~€250), een derde van het prijskaartje van hun eerste generatie systemen.
AliPay en WeChat Pay controleren samen 90% van de totale markt voor mobiele betalingen. Volgens analisten wordt er in China per jaar voor zo’n ¥160 miljard (~€20 miljard) mobiel afgerekend.
Beide bedrijven verdienen geld door retailers een kleine commissie te laten betalen per transactie, maar nu zowel het aantal gebruikers als het transactievolume afneemt wordt er flink geconcurreerd om meer klanten te trekken. Ant investeert ¥3 miljard (~€384 miljoen) in aankoopsubsidies voor winkeliers en kortingsacties voor eindgebruikers.
Het is onduidelijk hoeveel systemen beide fabrikanten hebben afgezet in China, maar de apparatuur wordt gebruikt op sigarettenmachines, in supermarkten en in ziekenhuizen. Er worden speciale 3D-camera’s gebruikt om gelaatstrekken te herkennen en personen accuraat te identificeren.
China is een pionier op het gebied van gezichtsherkenning. De technologie wordt ook gebruikt door de regering om de Chinese bevolking te surveilleren.
Er werd door beide bedrijven flink geacquireerd om de vereiste technische kennis te vergaren. Alibaba/Alipay investeerde miljoenen in SenseTime terwijl de firma Megvii een flinke kapitaalinjectie kreeg van zowel Alibaba als Ant Financial. Dit gebeurde tijdens een private funding round. Ant acquireerde daarnaast in 2016 het Amerikaanse bedrijf EyeVerify, nu Zoloz.
Analisten in China denken dat betalen middels gezichtsherkenning een blijvertje is.