Luxemerken die meer tractie willen op Chinese sociale media hebben dé perfecte methode gevonden om met slechts één post miljoenen interacties te genereren: boybands.
Bottega Veneta ontving 12,5 miljoen interacties op een Weibo-post waarin het TFBoys-lid Jackson Yi aankondigde als merkambassadeur. Het werd de meest populaire Weibo-post van een modemerk ooit.
Chopard verdiende de eerste plek onder horloge- en sieradenmerken met de aankondiging van Yi’s bandmaat Wang Yuan als merkambassadeur.
Nu Prada aan een comeback werkt op de Chinese markt, heeft het Nine Percent-lid Cai Xukun ingelijfd. Het nieuws ging viral.
Een belangrijke reden voor de enorme publiciteit die deze sterren kunnen oprakelen, is de intense toewijding van hun fans, die zich organiseren in hechte fanclubs. Zij steunen maar al te graag de merken die zich associëren met hun helden. Omdat het China betreft zijn de absolute aantallen ook nog eens enorm, zelfs een minder bekende groep heeft miljoenen toegewijde fans.
De sterren met de grootste marktwaarde zijn meestal na 1995 geboren, maar er is ook nog steeds veel interesse voor de veteranen. Kris Wu, een rapper die doorbrak met een K-pop band, fungeert als merkambassadeur voor zowel Louis Vuitton als Bulgari. Deze twee merken bezetten plek 1 en 2 in de Luxury China Digital IQ Index van Gartner L2.
Hoewel er overwegend jongensbands worden ingelijfd, zijn er ook vrouwelijke popidolen die voor modemerken werken. Victoria Song, een zangeres met een soortgelijk carrièreverloop als Kris Wu, was te zien in een Weibo-video van Jimmy Choo. Deze video vergaarde maar liefst 5 miljoen views en nestelde zich in de top 10 van meest bekeken social media video’s. Ook de dames van de meidengroep Rocket Girls 101 vervullen met enig succes een ambassadeursrol voor luxe merken.