De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
Van de HTC First tot de Amazon Fire, softwarebedrijven falen doorgaans als ze de smartphonemarkt betreden. ByteDance lijkt niet onder de indruk van de lage succesratio en heeft een Chinese smartphone uitgebracht, nadat er een aantal patenten en personeelsleden uit de smartphonefabrikant Smartisan werden geplukt.
Nieuwe smartphones
De Chinese markt voor smartphones penetreren lijkt een praktisch onmogelijke opgave. De concurrentie is moordend en de top vijf spelers hebben meer dan 90% van de markt in handen. Kleinere fabrikanten lijken ten dode opgeschreven.
Aan de financiering zal het niet liggen. Het bedrijf ontving US $ 1,3 miljard in zijn laatste wervingsronde. Dit jaar nam het ook AI-muziekstartup Jukedeck over.
Het maken van een eigen telefoon zou voor ByteDance een (dure) manier kunnen zijn om een proeftuin te creëren voor hun eigen apps. De nieuwe Smartisan-telefoon heeft snelkoppelingen om Douyin, de Chinese versie van TikTok, te openen en laat de gebruiker TikTok-filters en -effecten toepassen op video’s.
Het TikTok-sausje is geen garantie voor succes. We zagen dat al eerder met de HTC Fire, een telefoon met geïntegreerde Facebook-functionaliteit. Dat ging ten koste van de “normale” Android gebruikservaring met widgets en docks. Gebruikers konden er niet aan wennen en de HTC Fire flopte.
Amazon’s Fire onderging een soortgelijk lot met gebruikers die klaagden dat de Amazon-functionaliteit te dominant was.
ByteDance
ByteDance lijkt overigens de verwachtingen omtrent de nieuwe telefoon te temperen. Het vertelde Reuters in juli dat de smartphone deel uitmaakte van Smartisan’s plannen vóór de deal en dat het bedrijf simpelweg wil voldoen aan de vraag van bestaande gebruikers.
TikTok-fans die de nieuwe telefoon willen proberen, worden teleurgesteld. ByteDance laat weten dat de telefoon alleen voor klanten in China is.
Fotocredits: ByteDance / Smartisan
Verder lezen over China
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Automotive12.08.2024
Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Cybercrime25.07.2024
Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox
banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrieCybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Online01.07.2024
Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China
Gadgets06.06.2024
Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt
Tech in Asia22.05.2024
Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai
Verder lezen over TikTok
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Video01.11.2024
TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden
Social Media20.10.2024
Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl
Social Media15.10.2024