De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
Mensen in Changsha, de hoofdstad van de zuidelijke provincie Hunan, kunnen aan de toekomst ruiken door in een zelfrijdende taxi te stappen.
De service werd op donderdag gelanceerd door technologiegigant Baidu, ongeveer twee jaar nadat Google Waymo begon met haar pilot in Phoenix, Arizona.
De taxidienst omvat in eerste instantie een vloot van 45 autonoom rijdende auto’s waarbij er slechts op een 70 kilometer lange weg wordt gereden. Het idee is om later de volledige testzone van van ongeveer 43 vierkante kilometer te bestrijken.
Taxiservice
De taxiservice wordt uitgevoerd in elektrische voertuigen van de firma Hongqi. Het gaat om een model dat gezamenlijk is ontwikkeld door de autofabrikant FAW Group en Baidu voor het autonoom rijden op niveau vier.
Dit betekent dat de voertuigen onder de meeste omstandigheden volledig autonoom kunnen werken, hoewel er nog steeds een menselijke bestuurder in elke auto moet zitten om te voldoen aan Chinese veiligheidsvoorschriften.
Toekomst van mobiliteit
Chinese steden concurreren met elkaar om een voorsprong te krijgen in de toekomst van mobiliteit; het vervoeren met hoge operationele efficiëntie tegen lage kosten.
Eerder deze maand kondigden zowel Didi Chuxing als startup AutoX aan dat ze tegen het einde van het jaar zelfrijdende taxidiensten wilden inzetten in Shanghai.
Pony.ai en WeRide, twee autonome startups die in Zuid-China zijn gevestigd, hebben de afgelopen jaren beperkte pilots gedraaid rond hun campussen.
De belofte van rijden zonder bestuurder heeft wereldwijd miljarden dollars aan investeringen losgemaakt en wordt gezien als een van de belangrijkste sectoren in kunstmatige intelligentie, een industrie waar zowel China als de VS op zoek zijn naar suprematie.
China verwacht dat ongeveer 90% van de snelwegen in de grote steden klaar zijn voor zelfrijdende auto’s. Sensoren in een zelfrijdende auto zijn dan in staat om informatie te verzamelen over de omgeving en die data aan te wenden om beslissingen te maken.
Het Chinese economische planbureau wil dat slimme voertuigen tegen 2020 de helft van alle nieuwe auto’s vertegenwoordigen die worden verkocht.
Image source: Waymo
Verder lezen over China
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Automotive12.08.2024
Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Cybercrime25.07.2024
Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox
banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrieCybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Online01.07.2024
Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China
Gadgets06.06.2024
Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt
Tech in Asia22.05.2024
Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive11.09.2024
Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen
Automotive19.08.2024
Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive20.06.2024
Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?
Automotive29.04.2024
Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd
Automotive29.03.2024