De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
Azië – een regio met meer dan 1.8 miljard inwoners – ontwikkelt zich als ‘s werelds epicentrum voor digitale betalingen. Maar liefst 46% van de Aziatische bevolking gebruikt regelmatig een e-wallet. De penetratiegraad van e-wallets is daarmee vele malen groter dan die van de Westerse wereld.
Belangrijke rol
China speelt een belangrijke rol in dit alles. De overgrote meerderheid van de Chinese bevolking betaalt regelmatig met hun smartphone. Alipay neemt de meeste van die digitale betalingen voor z’n rekening met maar liefst 1.2 miljard gebruikers. WeChat komt in de buurt met 1.15 miljard gebruikers. ApplePay en PayPal volgen op gepaste afstand.
De voorkeur voor digitaal betalen in Azië is ook te danken aan grote spelers zoals Grab en Gojek. Deze apps worden in Azië op uitgebreide schaal gebruikt voor onder andere voedselbezorging en transport. Ingebouwd in deze superapps zitten allerlei betaalopties voor consumenten die liever geen cash op zak hebben.
Digitale betalingssystemen
Digitale betalingssystemen zijn in Azië verworden tot een soort groeimotor voor het MKB. Kleine bedrijven kunnen zelfs onderweg zaken doen, zonder vast te zitten aan een fysieke locatie met kassa. De boekhouding wordt vergemakkelijkt en omdat elke transactie automatisch wordt geregistreerd, is er minder ruimte voor fouten. Bovendien beschikken bedrijfseigenaren ten alle tijden over financiële data, zoals de cashflow. Dat helpt met het maken van weloverwogen beslissingen.
In slechts twee jaar – tussen 2017 en 2019 – explodeerde het aantal gebruikers van e-wallets wereldwijd van 500 miljoen naar 2,1 miljard, aldus de Boston Consulting Group.
Ontwikkelingslanden zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van die groei: alleen China en India zijn al goed voor 70% van alle gebruikers van e-wallets.
Photo by cottonbro from Pexels
Verder lezen over China
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Automotive12.08.2024
Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Cybercrime25.07.2024
Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox
banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrieCybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Online01.07.2024
Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China
Gadgets06.06.2024
Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt
Tech in Asia22.05.2024
Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai
Verder lezen over Digital
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseTech in Asia13.11.2024
Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterOnline18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnMarketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Marketing28.11.2023
Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel
Blijdorp wil impact maken!Startups16.11.2023
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award
Online28.04.2023