Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Het EK Voetbal 2024 laat een opvallende verschuiving zien in de sponsorlijst waarbij Chinese bedrijven nu prominent aanwezig zijn als hoofdsponsors. Waar vier en acht jaar geleden merken zoals Nissan en Sony ook al een vaste plaats hadden, zijn het nu bedrijven zoals AliExpress, BYD, Vivo, Hisense en Alipay+ die het sponsorbord tijdens de interviews vullen.
Evolutie van sponsoring
In de afgelopen edities van het EK zagen we een diversiteit aan sponsors, voornamelijk uit Europa en de Verenigde Staten. Daarnaast was er altijd al de aanwezigheid van grote namen uit Azië zoals Nissan, maar ook Sony, bekend om zijn elektronica (Playstation). Deze bedrijven stonden symbool voor de technologische vooruitgang en de internationale aantrekkingskracht van het EK en de UEFA Champions League.
De opkomst van Chinese Bedrijven
Met de verschuiving naar 2024 zien we al veel langer een nieuwe trend: de opkomst van Chinese bedrijven in Europa. Dit is zeker niet alleen een weerspiegeling van hun groeiende invloed op de wereldmarkt, maar ook van hun strategische inzet om hun merkbekendheid en consumentenbasis in Europa te vergroten.
Er is AliExpress, een wereldwijd e-commerce platform. We noemen Vivo, een smartphonefabrikant die al eerder grote sportevenementen sponsorde, waaronder de FIFA Wereldbeker in Quatar (2022). En dan is er BYD, samen met Tesla een van de grootste en toonaangevende fabrikanten van elektrische auto’s, die nu het EK benut om die naamsbekendheid nog verder te vergroten en zo hun producten aan een zo’n breed Europees publiek te introduceren.
Chinese automerken in Europa
Deze verschuiving komt overeen met de bredere trend van Chinese automerken die hun intrede doen in de Europese markt. BYD, dat nu een van de officiële partners is van het EK, speelt een sleutelrol in deze transitie. NIO, Zeekr, Omoda, Lynk & Co, Xpeng en Volvo hebben het nakijken nu BYD meer en meer zijn spierballen laat zien. De aanwezigheid van Chinese sponsors onderstrepen de ambitie uit Azië om niet alleen als fabrikanten van consumentenelektronica en e-commerce, maar ook als prominente spelers in de automobielindustrie erkend te worden. Kijk ook naar HiSense en Alipay+, het betaalplatform van Alibaba-oprichter Jack Ma, die in 2018 al een 8-jarige sponsordeal heeft gesloten met de UEFA.
Duidelijk is dat aanwezigheid van deze Chinese bedrijven bij het EK Voetbal 2024 nog maar eens benadrukt dat het landschap van mondiale merkstrategieën sterk aan het veranderen is. We zien dit overigens ook al jaren bij de grote technologiebeurzen en events zoals de CES in Las Vegas, het Mobile World Congres in Barcelona en de IFA in Berlijn. Net zoals de eerde genoemde Aziatische bedrijven zoals Nissan en Sony via voetbaltoernooien de markt wisten te veroveren, zijn het nu Chinese merken die hun stempel nog meer drukken op de Europese evenementen. Het EK Voetbal lijkt inmiddels een perfect platform om hun producten en diensten aan miljoenen voetbalfans over de hele wereld te presenteren.
Het EK-Voetbal laat duidelijk zien hoe Chinese merken voortdurend streven naar nieuwe manieren om hun bereik en invloed in Europa (terwijl de mondiale voetbalwereld meekijkt) uit te breiden.
(c) afbeeldingen eigendom UEFA
Verder lezen over Oranje
Media02.07.2024
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS
Nieuws27.04.2021
Koningsdag 2021: Willem gaat naar Brainport
Events23.03.2021
5.000 bezoekers aanwezig bij WK-kwalificatieduel Nederland – Letland
Grootste fieldlab test to nu toeTechnology03.07.2019
Robot-leeuwinnen van TU Eindhoven verdedigen in Sydney de wereldtitel
Lieke Motors en Vivianne WielemaEntertainment07.06.2019
Zet het bier maar koud, Oranje zondagavond in finale Nations League
Media25.10.2018
Een terugblik op de ‘Impossible moments’ van turnster Sanne Wevers
Nieuws14.06.2018
Deze Oranje Robot maakt wel een goede kans op het winnen van een WK Voetbal
Social Media29.05.2018
Scoor met Twitter op het #WC2018
Sportliefhebber zitten niet alleen voor de buisVerder lezen over Voetbal
Gaming31.10.2024
Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25
Gaming05.09.2024
EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions
Gaming07.08.2024
Zit Feyenoord-stadion De Kuip in EA Sports FC 25?
Gaming01.08.2024
Cooler Master en PSV Esports openen Gaming Hub in Eindhoven
Een State-of-the-Art Experience CenterGaming29.07.2024
Dit zijn de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25
plus een uitgebreide Deep Dive-videoMedia02.07.2024
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS
Entertainment06.06.2024
Het EK Voetbal zie je in UHD-beeldkwaliteit bij Ziggo
de aftrap van een lange sportzomerTechnology03.04.2024