De meeste deelfietsen in China bevinden zich tegenwoordig op de vuilnishoop. De boom is voorbij, maar HelloBike, een soort laatste overlevende, zet door en komt met elektrische fietsen.
Gesterkt door financiering van ’s werelds meest waardevolle fintechbedrijf (Ant Financial) biedt HelloBike haar 230 miljoen gebruikers een scala aan mobiliteitsdiensten aan, zoals gedeelde e-bikes en gehuurde elektrische scooters.
Hellobike werd in 2016 gelanceerd door huurfietsen te plaatsen in kleinere Chinese steden. Het bedrijf vermeed zo de geldverslindende concurrentie met Ofo en Mobike. HelloBike kwam als overwinnaar uit de slijtageslag, ook omdat het bedrijf overging op elektrische fietsen en Ofo en Mobike dat niet deden. De prijzenoorlog die normale deelfietsen trof bleef uit voor e-bikes.
Elektrische tweewielers zijn erg gewild in China, een land met bijna 1,4 miljard inwoners. Volgens HelloBike worden er in China bijna 300 miljoen fietsritten per dag voltooid op traditionele fietsen. Samen met elektrische fietsritten en reizen middels pedaalvrije scooters kom je uit op het dubbele, zo’n 700 miljoen ritten per dag.
HelloBike biedt de gebruiker een aantal oplossingen. Met HelloBike hoeven gebruikers zich geen zorgen te maken dat hun fiets wordt gestolen. Ten tweede – en dit is specifiek voor elektrische voertuigen – het vinden van een laadplek is met HelloBike niet aan de orde.
Hellobike heeft namelijk oplaadstations geplaatst waar gebruikers hun batterij kunnen uitwisselen voor een vers exemplaar zonder in te pluggen en te wachten. Betalen gaat met Alipay.
HelloBike heeft met dit model reeds 80% marktaandeel veroverd. De concurrentie is echter nog niet verslagen. Didi Chuxing, leider op het gebied van ride-sharing, heeft inmiddels een concurrerend product in de markt gezet.