De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
De Chinese internetgigant Alibaba Group boekte in het laatste kwartaal van 2020 een omzet van 33,8 miljard dollar, 37% meer dan een jaar eerder. Online retail floreert in China en daar plukt Alibaba als grootste speler duidelijk de vruchten van. Alibaba claimt dat het nu 779 miljoen jaarlijks actieve gebruikers heeft en zo’n 902 miljoen maandelijkse actieve gebruikers op mobiel.
De omzet van Alibaba Cloud bedroeg in dezelfde periode 2,4 miljard dollar, een groei van 50% op jaarbasis. Schaalvoordeel door de explosieve groei van Alibaba Cloud ligt ten grondslag aan de omzetstijging. Alibaba’s activiteiten op het gebied van digitale media leverde in dezelfde periode $ 1,2 miljard op. Entertainment leverde $ 207 miljoen aan inkomsten op.
Het bedrijf haalde $ 11,9 miljard op aan netto-inkomsten, een groei van 56% vergeleken met de $ 7,7 miljard in hetzelfde kwartaal van 2019.
Monopoly
De aankondigingen kwamen kort nadat Chinese toezichthouders een onderzoek zijn begonnen naar vermeende monopolistische praktijken door Alibaba. De IPO van Alibaba’s fintech-groep Ant Group werd al eerder opgeschort vanwege kwesties omtrent regelgeving.
Met betrekking tot het vermeende monopolie zei Alibaba dat het een “taskforce” heeft opgericht met daarin de hoofden van alle relevante bedrijfseenheden. Zij gaan intern onderzoek doen.
Als reactie op de opgeschorte IPO meldt Ant Group dat het bezig is met het ontwikkelen van een rectificatieplan. Dat plan zal later worden aangeboden aan de dienstdoende regelgevers.
De zakelijke vooruitzichten en IPO-plannen van Ant Group zijn om die momenteel onderhevig aan aanzienlijke onzekerheden. Een volledige en eerlijke inschatting van de impact van deze onzekerheden kon het bedrijf naar eigen zeggen niet geven.
Verder lezen over China
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Automotive12.08.2024
Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Cybercrime25.07.2024
Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox
banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrieCybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Online01.07.2024
Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China
Gadgets06.06.2024
Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt
Tech in Asia22.05.2024
Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai
Verder lezen over E-Commerce
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsOnline23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online01.07.2024
Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center
en zet in op verdere groei e-commerceOnline27.06.2024
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie
Daarmee skip je de veilingOnline17.06.2024
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops
Events30.05.2024