Ride-hailer Grab gaat zich op Vietnam richten en investeert de komende vijf jaar $500 miljoen in het land.
Grab is tegenwoordig veel meer dan slechts een transportoptie. Het bedrijf heeft zich ontwikkeld tot een “super app” waarmee eten kan worden geregeld, betalingen kunnen worden gemaakt en geld kan worden geleend. Grab is vooral actief in Zuidoost-Azië.
Het bedrijf heeft onlangs aangekondigd dat het een deel van de $ 7 miljard die het tot nu toe heeft opgehaald zal gebruiken voor Indonesië. Grab wil $ 2 miljard aanwenden om de transportinfrastructuur van het land te moderniseren. De Indonesische regering ondersteunt het plan en dat geeft Grab de ruimte om marktaandeel te veroveren. Regulering is vaak een struikelblok voor Grab en andere ride-hailing bedrijven.
Grab doet iets soortgelijks in Vietnam, al is het op beperkte schaal. Wederom wordt er innig samengewerkt met de overheid en investeert het bedrijf in de lokale infrastructuur. Grab zegt zelf te willen meehelpen om de economische ontwikkeling in Vietnam in goede banen te leiden.
Er zijn ook plannen om in 63 steden de werkloosheid te bestrijden. Grab wil in die steden chauffeurs, bezorgers en retailers mogelijkheden bieden. Zij krijgen toegang tot krediet- en verzekeringsproducten. Natuurlijk zal het plan alleen werken als er op lange termijn voldoende Grab klanten worden gewerfd.
De investeringen in lokale startups verlopen via GrabVentures. Grab zal ook programma’s aanbieden om de digitale en financiële kennis van Vietnamezen te verbeteren. Dat mes snijdt aan twee kanten want dergelijke “geschoolde” Vietnamezen weten zo beter hun weg te vinden naar Grab’s diensten.Ten slotte is Grab van plan gegevens te delen met lokale overheden om verkeersopstoppingen en milieuvervuiling aan te pakken.
Grab is al behoorlijk groot in Vietnam. Het bedrijf verwerkt momenteel 300.000 voedselleveringen per dag via GrabFood en Grab-chauffeurs hebben in de loop der jaren bijna $ 1 miljard aan inkomsten gegenereerd.