Netflix heeft z’n zinnen gezet op het veroveren van groeimarkten zoals Indonesië, maar stuit nu op weerstand van nieuwe toetreders, in dit geval Gojek.
De Indonesische ride-hailer lanceerde op donderdag een videostreamingservice genaamd GoPlay. De service belooft exclusieve toegang tot honderden films en tv-shows, evenals korte clips. De streamingdienst is momenteel alleen beschikbaar in Indonesië.
Volgens Edy Sulistyo, CEO van GoPlay, is zijn service sterk gericht op lokale content. Gojek, dat tijdens de laatste financieringsronde werd gewaardeerd op $ 9,5 miljard, meldt dat het samenwerkt met bekende Indonesische productiehuizen zoals Base Entertainment, Kalyana Shira Films en Wahana Kreator voor de productie van exclusieve content. GoPlay heeft zich ook verbonden met internationale studio’s om buitenlandse content te kunnen aanbieden.
Ondanks de toenemende vraag naar video en een groeiende doelgroep, is toegang tot video on-demand in Indonesië nog steeds beperkt, vooral buiten de verstedelijkte gebieden.
Gojek biedt de videostreamingservice aan middels twee agressief geprijsde abonnementen: IDR 89.000 ($ 6,27) per maand geeft de consument toegang tot de volledige catalogus in HD en voor IDR 99.000 ($ 7) per maand krijgen gebruikers bovendien kortingsbonnen voor GoFood voedselbezorging.
GoPlay zal de concurrentie moeten aangaan met de streamingdiensten Netflix, iFlix en Hooq. Netflix startte vorig jaar een experiment met het verstrekken van een goedkopere “mobile-only” abonnement in een aantal opkomende markten, waaronder Indonesië. Deze low-cost oplossing is inmiddels uitgerold in India.
Net als veel andere grote bedrijven in Zuidoost-Azië, breidt Gojek de functionaliteit uit om zodoende een super-app te realiseren. Naast een online betalingsservice biedt het nu ook een gamingplatform aan.
Grab, de aartsrivaal van Gojek in Zuidoost-Azie en Ola in India, hebben hun aanbod de afgelopen jaren ook flink uitgebreid. Grab biedt ook een videostreamingservice aan en Ola lanceerde in mei een creditcard.
Ongeveer 125 miljoen mensen in Indonesië, ongeveer de helft van de totale bevolking van het land, zijn momenteel online. Dat biedt Gojek naar eigen zeggen een perfecte voedingsbodem voor flinke groei van GoPlay.
Indonesië is de laatste jaren uitgegroeid tot één van de snelst groeiende economieën in Azië. Volgens een studie van Google en Temasek uit Singapore zal de de interneteconomie van Indonesië rond 2025 naar zo’n $ 100 miljard groeien.