26.11.2019
Tech in Asia

​Gaming moet Chinese vraag naar 5G aanwakkeren

By: Redactie Tech in Asia

BlogTech in Asia

Chinese beleidsmakers hebben verregaande invloed op de inheemse gaming sector. Een voorbeeld daarvan is de speeltijdlimiet: sinds kort mogen minderjarigen slechts 90 minuten per dag gamen. Maar Beijing ziet ook kansen. Gaming, en dan vooral cloud gaming, moet de adoptie van 5G in een stroomversnelling brengen.

Voor cloud gaming op mobiel is namelijk een supersnelle Internetverbinding nodig. Alleen dan krijg je PC-kwaliteit spellen op je smartphone. 5G lijkt dus gemaakt voor cloud gaming op mobiel.

Flink investeren in 5G

China investeert flink in 5G. Reeds 50 steden zijn aangesloten aan deze “next generation” supersnel mobiel Internet.

Terwijl in de Westerse wereld Google en Microsoft cloud gaming pushen, lopen Tencent en Huawei voorop in China. Geen van de twee Chinese bedrijven heeft tot nu toe een dienst zoals Stadia of Project xCloud aangekondigd, maar ze zijn wel bezig met het bouwen van de vereiste infrastructuur.

Tencent is het verst gevorderd en heeft veel van zijn games reeds in de cloud geplaatst. Huawei is een nieuwe speler en heeft onlangs partnerships gesloten met gaming-zwaargewichten NetEase en Yoozoo. Ook staatsbedrijven zoals China Unicom en China Mobile verplaatsen inmiddels hun games naar de cloud.

Chinese 5G-project

Het gehele Chinese 5G-project is er een van nationaal belang. Eerder hielp het staatsenergiebedrijf mee door elektrische onderstations om te zetten in hybride datacenters. Daarmee wordt er een verscheidenheid aan 5G- en cloud computing-toepassingen mogelijk gemaakt.

Inmiddels bevinden de Chinese machthebbers zich in een vreemde tweespalt. Aan de ene kant zien zij gamen als iets dat moet worden tegengewerkt, aan de andere kant hebben ze het nodig om 5G een succes te maken.

Volgens een nieuw rapport van iiMedia Research wordt verwacht dat China tegen het einde van 2023 meer dan 600 miljoen cloudgamers zal hebben, samen goed voor een marktomvang van meer dan 100 miljard yuan (US $ 14 miljard).

Share this post