De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
Chinese beleidsmakers hebben verregaande invloed op de inheemse gaming sector. Een voorbeeld daarvan is de speeltijdlimiet: sinds kort mogen minderjarigen slechts 90 minuten per dag gamen. Maar Beijing ziet ook kansen. Gaming, en dan vooral cloud gaming, moet de adoptie van 5G in een stroomversnelling brengen.
Voor cloud gaming op mobiel is namelijk een supersnelle Internetverbinding nodig. Alleen dan krijg je PC-kwaliteit spellen op je smartphone. 5G lijkt dus gemaakt voor cloud gaming op mobiel.
Flink investeren in 5G
China investeert flink in 5G. Reeds 50 steden zijn aangesloten aan deze “next generation” supersnel mobiel Internet.
Terwijl in de Westerse wereld Google en Microsoft cloud gaming pushen, lopen Tencent en Huawei voorop in China. Geen van de twee Chinese bedrijven heeft tot nu toe een dienst zoals Stadia of Project xCloud aangekondigd, maar ze zijn wel bezig met het bouwen van de vereiste infrastructuur.
Tencent is het verst gevorderd en heeft veel van zijn games reeds in de cloud geplaatst. Huawei is een nieuwe speler en heeft onlangs partnerships gesloten met gaming-zwaargewichten NetEase en Yoozoo. Ook staatsbedrijven zoals China Unicom en China Mobile verplaatsen inmiddels hun games naar de cloud.
Chinese 5G-project
Het gehele Chinese 5G-project is er een van nationaal belang. Eerder hielp het staatsenergiebedrijf mee door elektrische onderstations om te zetten in hybride datacenters. Daarmee wordt er een verscheidenheid aan 5G- en cloud computing-toepassingen mogelijk gemaakt.
Inmiddels bevinden de Chinese machthebbers zich in een vreemde tweespalt. Aan de ene kant zien zij gamen als iets dat moet worden tegengewerkt, aan de andere kant hebben ze het nodig om 5G een succes te maken.
Volgens een nieuw rapport van iiMedia Research wordt verwacht dat China tegen het einde van 2023 meer dan 600 miljoen cloudgamers zal hebben, samen goed voor een marktomvang van meer dan 100 miljard yuan (US $ 14 miljard).
Verder lezen over 5G
Mobile02.07.2024
VodafoneZiggo verkrijgt (voor € 57,5 miljoen) belangrijk 5G spectrum
Technology03.05.2024
Er is nog geen 6G, maar Japan heeft het wel al gebruikt
Mobile22.01.2024
Vodafone, test nieuwe 5G-technologie voor snellere uploads
Mobile28.12.2023
Waarom worden nog steeds antistralingsstickers verkocht?
Is na 30 jaar nog steeds niet duidelijk dat die niet werken?Mobile22.12.2023
Vier jaar later dan gepland kan het ‘echte’ 5G eindelijk los in Nederland
De 3.5GHz band is vanaf augustus 2024 beschikbaarMobile14.12.2023
5 redenen om voor een zakelijk sim only-abonnement te kiezen
Mobile12.12.2023
Gaat Huawei pogen om Europa via Frankrijk te heroveren?
Chinese fabrikant zou 'oude' plannen voor een fabriek in Frankrijk weer nieuw leven ingeblazen hebbenMobile05.12.2023
Apple werkt al aan 6G
De fabrikant zoekt een techneut die daarbij kan helpenVerder lezen over Games
Entertainment14.10.2024
Welk kaartspel speelt James Bond graag in het casino?
Gaming20.09.2024
Hebbeding: Sony komt met limited edition PlayStation 5 voor 30ste verjaardag
Gaming10.09.2024
PlayStation onthult vandaag waarschijnlijk de PlayStation 5 Pro
Gaming05.09.2024
EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions
Gadgets05.09.2024
Een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI-sync box
Gaming05.09.2024
Acer Project Dualplay: een laptopconcept met afneembare controllers
Gaming04.09.2024
Nitro Blaze 7: de eerste handheld gaming-pc van Acer
Gaming04.09.2024