Facebook gelooft niet langer in Lasso, een app die anderhalf jaar geleden werd gelanceerd om TikTok te beconcurreren. De TikTok-kloon gaat op 10 juli op zwart.
Met Lasso kunnen gebruikers video’s van maximaal 15 seconden opnemen en daar populaire muziek aan toevoegen. Heel erg TikTok-achtig dus. Een algoritme geeft de gebruiker een feed van aanbevolen video’s en stelt gebruikers in staat om te zoeken op thema’s en/of hashtags.
Vanaf februari was Lasso beschikbaar in Colombia, Mexico, de Verenigde Staten, Argentinië, Chili, Peru, Panama, Costa Rica, El Salvador, Ecuador en Uruguay.
Lasso voegde eerder dit jaar een Hindi-versie toe, wat aanleiding gaf tot speculaties dat Facebook de nieuwe app uiteindelijk naar India zou brengen, Facebook’s grootste markt qua gebruikersaccounts. Dat is nooit gebeurd.
Facebook mikt nu op Instagram Reels om marktaandeel van TikTok af te snoepen. Reels is een videobewerkingstool waarmee gebruikers video’s in TikTok-stijl kunnen opnemen om ze vervolgens naar hun Instagram Stories te posten, via DM naar anderen verzenden of in een nieuw gedeelte genaamd Top Reels te plaatsen. De functie is vorig jaar in Brazilië gelanceerd en is vorige week uitgebreid naar Frankrijk en Duitsland.
Het is onduidelijk waarom Facebook Lasso nooit agressiever heeft vermarkt, maar wat wel duidelijk is, is dat Lasso vanaf het begin een probleemkind was. Brady Voss, die de ontwikkeling van de app leidde, verliet Facebook dagen na de lancering van Lasso.
Eerder deze week kondigde Facebook aan dat het ook Hobbi zal afsluiten, een app waarmee gebruikers hun persoonlijke projecten konden documenteren. Hobbi was een experimenteel project van Facebook.