Luckin denkt voor het einde van het jaar meer winkels te hebben dan Starbucks. Ondanks dat Chinezen voornamelijk thee drinken, is het een Chinese koffieketen gelukt om de concurrentie aan te gaan met het machtige Starbucks, mede door slim gebruikt te maken van tech in de bedrijfsvoering.
Luckin is bepaald geen Starbucks-kloon. Niet alleen de koffie is anders, maar eigenlijk het hele product. Starbucks verkoopt muffins en broodjes, bij Luckin kan je terecht voor koude Sichuan-noedels. Luckin is ook goedkoper, mede door de vele coupons die worden uitgedeeld. Er zijn nauwelijk zitplaatsen en cash betalingen worden niet geaccepteerd, afrekenen gaat digitaal.
Het grootste onderscheid is echter dat het Luckin gebruik maakt van een app om koffie te verkopen en te bezorgen. Jonge Chinezen maken er gretig gebruik van, die zijn het gewend om hun leven te organiseren met hun smartphone en hun voedsel bezorgd te krijgen.
In minder dan twee jaar heeft Luckin al bijna 2.400 winkels geopend en er zijn plannen voor zo’n 2.500 additionele locaties. Ter vergelijking: Starbucks heeft in 20 jaar China ongeveer 3.700 locaties opgezet. Luckin wil nu voor het einde van het jaar de grootste koffieketen in China zijn.
En dat lijkt te lukken, mede doordat Luckin sneller kan uitbreiden dan Starbucks omdat ze een stuk minder kieskeurig zijn qua locatie. Een gemiddelde Luckin-locatie bestaat eigenlijk alleen uit een counter, puur bedoeld voor het snelle afhalen of bezorgen.
Luckin’s status als “tech-savvy” wordt onderstreept door de samenwerking met SenseTime, een expert op het gebied van gezichtsherkenning. Je mocca latte wordt nu bereid door alleen je gezicht te laten zien.
Starbucks reageert door nu ook koffiebezorging aan te bieden. Men doet dat met de hulp van Alibaba en hun verschillende bezorgpartners, zoals Ele.me en de ons welbekende Hema.
China herbergt praktisch ongelimiteerd potentieel voor zowel Starbucks als Luckin. Chinezen drinken vooralsnog slechts 6.2 kopjes koffie per jaar, vergeleken met 388 kopjes voor Amerikanen.