De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
Luckin denkt voor het einde van het jaar meer winkels te hebben dan Starbucks. Ondanks dat Chinezen voornamelijk thee drinken, is het een Chinese koffieketen gelukt om de concurrentie aan te gaan met het machtige Starbucks, mede door slim gebruikt te maken van tech in de bedrijfsvoering.
Luckin
Luckin is bepaald geen Starbucks-kloon. Niet alleen de koffie is anders, maar eigenlijk het hele product. Starbucks verkoopt muffins en broodjes, bij Luckin kan je terecht voor koude Sichuan-noedels. Luckin is ook goedkoper, mede door de vele coupons die worden uitgedeeld. Er zijn nauwelijk zitplaatsen en cash betalingen worden niet geaccepteerd, afrekenen gaat digitaal.
Het grootste onderscheid is echter dat het Luckin gebruik maakt van een app om koffie te verkopen en te bezorgen. Jonge Chinezen maken er gretig gebruik van, die zijn het gewend om hun leven te organiseren met hun smartphone en hun voedsel bezorgd te krijgen.
2.400 winkels
In minder dan twee jaar heeft Luckin al bijna 2.400 winkels geopend en er zijn plannen voor zo’n 2.500 additionele locaties. Ter vergelijking: Starbucks heeft in 20 jaar China ongeveer 3.700 locaties opgezet. Luckin wil nu voor het einde van het jaar de grootste koffieketen in China zijn.
En dat lijkt te lukken, mede doordat Luckin sneller kan uitbreiden dan Starbucks omdat ze een stuk minder kieskeurig zijn qua locatie. Een gemiddelde Luckin-locatie bestaat eigenlijk alleen uit een counter, puur bedoeld voor het snelle afhalen of bezorgen.
Luckin’s status als “tech-savvy” wordt onderstreept door de samenwerking met SenseTime, een expert op het gebied van gezichtsherkenning. Je mocca latte wordt nu bereid door alleen je gezicht te laten zien.
Starbucks
Starbucks reageert door nu ook koffiebezorging aan te bieden. Men doet dat met de hulp van Alibaba en hun verschillende bezorgpartners, zoals Ele.me en de ons welbekende Hema.
China herbergt praktisch ongelimiteerd potentieel voor zowel Starbucks als Luckin. Chinezen drinken vooralsnog slechts 6.2 kopjes koffie per jaar, vergeleken met 388 kopjes voor Amerikanen.
Verder lezen over China
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Automotive12.08.2024
Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Cybercrime25.07.2024
Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox
banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrieCybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Online01.07.2024
Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China
Gadgets06.06.2024
Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt
Tech in Asia22.05.2024
Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai
Verder lezen over Starbucks
Coffee corner18.01.2022
We Proudly Serve Starbucks brengt de toekomst van ‘Self-Serve’ koffie naar Nederland
Coffee corner02.10.2019
Deze man bezocht meer dan 15.000 Starbucks locaties
En hij is nog lang niet klaarEntertainment06.05.2019
Beste viral van 2019: Starbucks koffiecup in Game of Thrones
In scène gezet, viraaltje of blunder?Nieuws07.09.2018
Starbucks opent eerste vestiging in Italië
Nieuws12.12.2016
Nederland derde belastingparadijs ter wereld volgens Oxfam Novib
Coffee corner16.03.2016
Starbucks komt met een nieuwe koffie
Coffee corner11.12.2015
Bloedende of schattige ijsberen op de koekjes van Starbucks?
Nieuws01.09.2015