Tech in Asia03.07.2019

​Een koffieketen slash techbedrijf neemt het op tegen Starbucks in China


Luckin denkt voor het einde van het jaar meer winkels te hebben dan Starbucks. Ondanks dat Chinezen voornamelijk thee drinken, is het een Chinese koffieketen gelukt om de concurrentie aan te gaan met het machtige Starbucks, mede door slim gebruikt te maken van tech in de bedrijfsvoering.

Luckin

Luckin is bepaald geen Starbucks-kloon. Niet alleen de koffie is anders, maar eigenlijk het hele product. Starbucks verkoopt muffins en broodjes, bij Luckin kan je terecht voor koude Sichuan-noedels. Luckin is ook goedkoper, mede door de vele coupons die worden uitgedeeld. Er zijn nauwelijk zitplaatsen en cash betalingen worden niet geaccepteerd, afrekenen gaat digitaal.

Het grootste onderscheid is echter dat het Luckin gebruik maakt van een app om koffie te verkopen en te bezorgen. Jonge Chinezen maken er gretig gebruik van, die zijn het gewend om hun leven te organiseren met hun smartphone en hun voedsel bezorgd te krijgen.

2.400 winkels

In minder dan twee jaar heeft Luckin al bijna 2.400 winkels geopend en er zijn plannen voor zo’n 2.500 additionele locaties. Ter vergelijking: Starbucks heeft in 20 jaar China ongeveer 3.700 locaties opgezet. Luckin wil nu voor het einde van het jaar de grootste koffieketen in China zijn.

En dat lijkt te lukken, mede doordat Luckin sneller kan uitbreiden dan Starbucks omdat ze een stuk minder kieskeurig zijn qua locatie. Een gemiddelde Luckin-locatie bestaat eigenlijk alleen uit een counter, puur bedoeld voor het snelle afhalen of bezorgen.

Luckin’s status als “tech-savvy” wordt onderstreept door de samenwerking met SenseTime, een expert op het gebied van gezichtsherkenning. Je mocca latte wordt nu bereid door alleen je gezicht te laten zien.

Starbucks

Starbucks reageert door nu ook koffiebezorging aan te bieden. Men doet dat met de hulp van Alibaba en hun verschillende bezorgpartners, zoals Ele.me en de ons welbekende Hema.

China herbergt praktisch ongelimiteerd potentieel voor zowel Starbucks als Luckin. Chinezen drinken vooralsnog slechts 6.2 kopjes koffie per jaar, vergeleken met 388 kopjes voor Amerikanen.

Avatar foto
Redactie Tech in Asia

De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.

...

Verder lezen over China

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken

Chinezen zetten de laatste dagen video's online van auto's die rare bollingen hebben. Wat gebeurt er?

Automotive12.08.2024

Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox

Infoblox heeft een belangrijke doorbraak geboekt in onderzoek naar cybercriminaliteit met de onthulling van een groep cybercriminelen, die de naam "Vigorish Viper" heeft gekregen. Dit is een Chinees georganiseerd misdaadsyndicaat dat gebruikmaakt van geavanceerde technologie om te profiteren van de wereldwijde illegale sportgokindustrie ter waarde van $1.700 miljard. Het syndicaat heeft ook banden met witwaspraktijken en mensenhandel operaties in heel Azië. Deze ontdekking van Infoblox betekent een belangrijke mijlpaal in de voortdurende strijd tegen wereldwijde cybercriminaliteit door middel van DNS-intelligentie.

Cybercrime25.07.2024

Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox

banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrie
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware

Een nieuwe rechtszaak tegen Temu stelt dat het Chinese platform er aantoonbaar ver in gaat: het zou je tekstberichten op je telefoon meelezen.

Cybercrime01.07.2024

Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2024 ruim €9 miljard online uitgegeven, een groei van 3% t.o.v. Q1 2023. Het aantal online aankopen nam iets af (-3%) naar ruim 85 miljoen. Wel wordt er meer gekocht bij buitenlandse webshops; zowel het aantal aankopen als de bestedingen cross-border zijn toegenomen

Online01.07.2024

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Temu is een populaire app, maar de winkel blijft maar onder vuur liggen door security-experts.

Gadgets06.06.2024

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai

Tech in Asia22.05.2024

Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai

Verder lezen over Starbucks

We Proudly Serve Starbucks brengt de toekomst van ‘Self-Serve’ koffie naar Nederland

Nestlé Professional introduceert een nieuw, toonaangevend "Self-Serve" koffie concept van het We Proudly Serve Starbucks Coffee Programme. Met dit nieuw ontworpen zelfbedieningskoffieautomaat, als onderdeel van het We P...

Coffee corner18.01.2022

We Proudly Serve Starbucks brengt de toekomst van ‘Self-Serve’ koffie naar Nederland

Deze man bezocht meer dan 15.000 Starbucks locaties

Hoe erg je Starbucks verslaving ook is, je hebt waarschijnlijk niet zo veel tijd, en geld, besteed aan je koffieverslaving als deze man. De 47-jarige ‘Winter’ (geboren als Rafael Antonio Lozano Jr), heeft inmiddels...

Coffee corner02.10.2019

Deze man bezocht meer dan 15.000 Starbucks locaties

En hij is nog lang niet klaar
Beste viral van 2019: Starbucks koffiecup in Game of Thrones

Bedenk het maar. In de 4e aflevering van Game of Thrones waar het weer eens ruig aan toe gaat is een ‘Starbucks Coffe Cup’ ontdekt. Terwijl iedereen zuipt, lacht en schreeuwt op de overwinning van die ijskoude Night...

Entertainment06.05.2019

Beste viral van 2019: Starbucks koffiecup in Game of Thrones

In scène gezet, viraaltje of blunder?
Starbucks opent eerste vestiging in Italië

De Amerikaanse koffieketen Starbucks opende vandaag een eerste vestiging in Italië. Daarmee gaat een droom van oprichter Howard Schulz eindelijk in vervulling. Starbucks opent gemiddeld om de vier uur ergens een vestig...

Nieuws07.09.2018

Starbucks opent eerste vestiging in Italië

Nederland derde belastingparadijs ter wereld volgens Oxfam Novib

Nederland is een belastingparadijs. Niet voor ons natuurlijk, maar voor de grote multinationals die hier een 'kantoor' openen en daarmee miljarden aan belasting besparen omdat Nederland een 'vriendelijk' klimaat voor gro...

Nieuws12.12.2016

Nederland derde belastingparadijs ter wereld volgens Oxfam Novib

Starbucks komt met een nieuwe koffie

Starbucks gaat zijn ready-to-drink assortiment uitbreiden met een nieuwe Chilled Classics variant genaamd: de gekoelde Caffè Americano.

Coffee corner16.03.2016

Starbucks komt met een nieuwe koffie

Bloedende of schattige ijsberen op de koekjes van Starbucks?

Een oplettende klant bij Starbucks viel het op dat de kerstkoekjes dit jaar er erg apart uitzien. Wanneer je goed kijkt zou je de schattige rode sjaal om de nek van de ijsbeer ook kunnen zien als bloed, een iets minder l...

Coffee corner11.12.2015

Bloedende of schattige ijsberen op de koekjes van Starbucks?

Vanaf nu: extra shot espresso in je Starbuckskoffie

Starbucks zal in Nederland alle op espresso-gebaseerde drankjes met een gratis extra shot espresso maken. Nederlanders drinken namelijk graag sterke koffie en op deze manier komt Starbucks de voorkeur voor sterkere koffi...

Nieuws01.09.2015

Vanaf nu: extra shot espresso in je Starbuckskoffie