De verkoop van iPhones daalt misschien in China, maar een Apple Keynote trekt nog volop de aandacht.
Op woensdagochtend werden de nieuwe producten van Apple uitgebreid besproken op Chinese social media. Acht van de top 20 meest populaire zoekopdrachten op Weibo gingen over Apple, net als vier van de vijf top trending vragen op Q&A-site Zhihu. Het viel de Chinese netizens op dat Apple zich voor het eerst waagde aan een directe vergelijking met Huawei. Tijdens de presentatie werd Apple’s A13 Bionic-chipset vergeleken met Huawei’s Kirin 980-chipset. Dit wordt in China gezien als een indicatie dat Apple Huawei serieus neemt. Daarnaast vinden veel Chinezen de iPhone 11 ronduit lelijk en niet alleen de Pro. Men is duidelijke geen fan van de camera’s die vrij zichtbaar in het toestel zijn gesitueerd.
De lagere prijs van de iPhone 11 viel wél in goede aarde. Het toestel is $50 goedkoper dan de XR van vorig jaar en vooral de Midnight Green iPhone 11 vindt men mooi. De hashtag “iPhone Midnight Green” was trending op Weibo. Het feit dat Apple uitgebreid besproken wordt in China doet niets af aan de slappe sales voor het bedrijf uit Cupertino, Californië. Het Chinese sentiment keert zich duidelijk tegen Apple nu de handelsoorlog doorsuddert. Huawei maakt tegenwoordig steeds betere smartphones, voor menigeen een prima alternatief voor een duurdere iPhone. Daarnaast lijkt Apple de boot te missen qua 5G. Praktische alle Chinese smartphonemakers hebben reeds een 5G-smartphone op de markt.