04.06.2019
Tech in Asia

Dit kopiëren de Amerikanen van de Chinese techgiganten

By: Redactie Tech in Asia

BlogTech in Asia

Chinese techbedrijven werden altijd gezien als klonen van hun Amerikaanse tegenhangers. Baidu is Google, Tabao is Ebay, RenRen is Facebook en ga zo maar door. Maar het tij lijkt te keren. De Chinezen innoveren in rap tempo en ontstijgen in sommige gevallen hun Amerikaanse donor. Een paar voorbeelden:

WeChat

Facebook ambieert het WeChat-model. Waar Facebook constant lijkt te worstelen met privacyproblemen, heeft WeChat zich bijkans moeiteloos in de Chinese samenleving genesteld. Mark Zuckerberg wil dat natuurlijk ook. De berichtenfuncties van Instagram, Facebook en WhatsApp worden daarom geïntegreerd en Zuckerberg kondigde in april aan dat hij Facebook naar een “privacy-focused communications platform” wil laten evolueren. Alles onder één dak dus. Dat lijkt verdacht veel op hoe WeChat de boel heeft gestructureerd.

Van WeChat Pay naar Whatsapp Pay. Mobiel betalen via WeChat Pay en Alipay is gemeengoed in China en ook in het buitenland tikken Chinezen mobiel af. Whatsapp kijkt wederom met enige jaloezie naar WeChat en heeft ook de stap genomen om mobiele betalingen aan te bieden. Whatsapp Pay is nu met succes uitgerold in India, maar het is de vraag of Zuckerberg de achterstand kan inlopen, zeker in Azië.

Google heeft oren naar “Mini-apps”. Google’s recent geopenbaarde “Mini-apps” lijken verdacht veel op WeChat’s “Mini-programs”. Dit zijn apps binnen de WeChat omgeving die niet apart gedownload hoeven worden. Mini-programs zijn een doorslaand succes gebleken voor WeChat, zo maakt bijna driekwart van de beauty brands in China er gebruik van.

Snapchat gaat games aanbieden. Bij Snapchat lijkt de glans er al een tijdje van af nu tieners het platform massaal links laten liggen. Games moeten nu het bloeden stelpen. Niet innovatief want WeChat doet het al een tijdje. Net zoals bij Mini-programs hoeft er niets gedownload of geïnstalleerd worden, de games bevinden zich binnen de Snapchat-omgeving.

Alibaba

Amazon volgt Alibaba met teleshopping. Amazon heeft moeten reageren op Alibaba nadat laatstgenoemde met een eigen variant op het welbekende teleshopping kwam. Taoboa bood al iets soortgelijks aan. Middels Amazon Live kun je nu kiezen uit verschillende livestreams alwaar een reeks aan producten “live” de revue passeert. Met één muisklik zit de aankoop in de winkelmand.

RED

Instagram spiekt bij RED. In maart kwam Instagram met een shopping functie waardoor een aankoop doen nu rechtstreeks in de app kan plaatsvinden. Het lijkt innovatief maar het Chinese bedrijf RED creëerde al eerder een soort hybride tussen social medium en shopping app. Niet zonder succes overigens.

Share this post