26.07.2019
Tech in Asia

​Dit Chinese bedrijf wil Snap, Twitter en Quora kopen

By: Redactie Tech in Asia

BlogTech in Asia

Wat hebben de #InMyFeelingsChallenge, #RainDropChallenge en #PoseChallenge in gemeen? Ze gingen alledrie viral en het begon allemaal op TikTok.

TikTok is eigendom van het in Beijing gevestigde Bytedance en is vooral populair onder de generatie Z. Zij gebruiken het sociale mediaplatform om leuke, verslavende video’s van 15 seconden te maken en te delen. TikTok is in de VS meer dan 104 miljoen keer gedownload en heeft ongeveer 300 miljoen maandelijkse actieve gebruikers in China. De eerste TikTok-celebs zijn inmiddels een feit.

Snap, Twitter en Quora

Aan ambitie geen gebrek. Er werd in 2018 maar liefst $1 miljard uitgegeven aan advertenties op Snapchat, Facebook en Instagram. De Wall Street Journal meldt nu dat Bytedance interesse heeft in het kopen van Snap (moederbedrijf van Snapchat), Twitter en Quora.

De acquisities zouden TikTok moeten helpen om een oudere doelgroep aan te trekken. De app doet het uitstekend in de leeftijdsgroep 16-24, maar ouderen laten de app vooralsnog links liggen.

Wat TikTok zo verslavend maakt, zijn de onderliggende algoritmen die schijnbaar moeiteloos afgemeten content aanbieden aan de gebruiker. Dat maakt de app moeilijk weg te leggen. Op zich niets nieuws onder de zon, Youtube en Facebook doen dit ook, maar wat de app uniek maakt, is dat deze niet wordt gedomineerd door dezelfde welbekende influencers die om views en abonnees zeuren. Het is een app voor doodnormale mensen (of:kinderen) die iets leuks, grappigs of slims doen.

Het succes van TikTok is Silicon Valley niet ontgaan. Facebook lanceerde onlangs Lasso, een app die niet anders kan worden omschreven als een ordinaire TikTok-kloon.

Share this post