Bronnen dicht bij Disney verklappen dat het entertainmentbedrijf hun streamingdienst Disney+ naar India en een aantal andere Aziatische landen wil brengen.
In India gaat Disney de bestaande streamingdienst Hotstar gebruiken om Disney+ te lanceren. Daarna wil men met de Disney+/Hotstar combinatie naar Maleisië en Indonesië.
In India is Hotstar marktleider, voornamelijk omdat men de rechten heeft om cricket uit te zenden. De service had op z’n top 300 miljoen maandelijkse gebruikers, maar dat aantal liep terug naar 60 miljoen toen het cricketseizoen afliep. Door met originele content te komen hoopt Disney dat gebruikersaantal te stabiliseren.
De Aziatische expansie van Hotstar is geen verrassing. De afgelopen jaren lanceerde men in de VS, Canada en Groot-Brittannië. Het is geen toeval dat dit landen zijn met significante concentraties van mensen met Indiase roots.
Disney+ is momenteel beschikbaar in de VS, Canada en Nederland. Volgende week zijn Australië en Nieuw-Zeeland aan de beurt, en medio maart 2020 worden ondermeer Groot-Brittannië, Duitsland, Italië, Frankrijk en Spanje toegevoegd.
In India kost een Hotstar-abonnement momenteel $14 per jaar, maar die prijs gaat omhoog. Die prijsstijging wordt op een opportuun moment uitgevoerd, nét voor de aanvang van het IPL cricketseizoen, begin volgend jaar. Analisten verwachten een prijs van boven de $30 per jaar.
Zelfs op dat prijspeil zou Disney in staat zijn om op prijs te concurreren. Netflix kost ongeveer $7 per maand in India en andere Zuidoost-Aziatische markten, maar dit jaar introduceerde de streamingspionier een goedkoper abonnement van slechts $2,8 per maand in India en $4 per maand in Maleisië.