De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
China’s grootste taxibedrijf Didi Chuxing heeft tientallen zelfrijdende voertuigen ingezet in de straten van Shanghai. Het is voor Didi de grootste test ooit met geautomatiseerde taxi’s. Didi is in een felle concurrentiestrijd verwikkeld met rivaal Baidu om de eerste aanbieder van betaalde zelfrijdende taxi’s te worden.
Autonoom rijden niveau 4
De autonoom rijdende taxi’s van Didi zitten op niveau 4 en zijn beschikbaar in het Jiading District net even buiten het centrum van Shanghai. Tijdens de testperiode zit er overigens wel een chauffeur achter het stuur, puur om in te grijpen tijdens een noodgeval. De ritten zijn gratis.
Door gebruik te maken van de data van meer dan 550 miljoen gebruikers, wil Didi de concurrentie de loef afsteken en de markt voor autonome taxiritten domineren.
Naast de proef in Shanghai ontwikkelt Didi geautomatiseerde rijtechnologie in Beijing, Suzhou City in de provincie Jiangsu en in de Amerikaanse staat Californië.
Ride-sharing
In 2018 lanceerde Didi een partnerschap op het gebied van ride-sharing waaraan ook Toyota en Volkswagen meedoen. Didi hoopt dat deze “D Alliance” de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen accelereert.
Het toonaangevende Chinese bedrijf Baidu is een geduchte concurrent van Didi. Met hun Apollo-platform houden zij zich ook al jaren bezig met autonome rijtechnologie. Baidu kreeg steun van de Chinese regering en lanceerde vorig jaar robotaxis in de Chinese stad Changsha.
Baidu
Didi hoopt dat het Baidu kan inhalen door optimaal gebruik te maken van de big data die het nu vergaart met de tests in onder andere Shanghai.
Baidu registreerde in 2018 al meer dan 140.000 autonoom gereden kilometers.
Andere grote Chinese bedrijven mengen zich inmiddels ook in de strijd, waaronder Tencent, NIO, BAIC Group en Pony.ai. Huawei zal de chipsets leveren voor de zelfrijdende L4-voertuigen van Audi.
Verder lezen over China
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Automotive12.08.2024
Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Cybercrime25.07.2024
Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox
banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrieCybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Online01.07.2024
Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China
Gadgets06.06.2024
Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt
Tech in Asia22.05.2024
Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive11.09.2024
Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen
Automotive19.08.2024
Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive20.06.2024
Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?
Automotive29.04.2024
Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd
Automotive29.03.2024