De redactie van Tech in Asia volgt alle technologische ontwikkelingen en innovaties uit Azië. Van startups en techgiganten tot aan de snelgroeiende Automotive industrie. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
Op woensdag 21 augustus opende Alibaba in Madrid de eerste Europese winkel, onder de vlag van AliExpress. De winkel is gevestigd in Xanadu, één van de grootste winkelcentra van Europa.
Volgens lokale Spaanse media beslaat de winkel 740 vierkante meter, onderverdeeld in vijf verschillende winkelzones. Er worden in het pand zo’n 1.000 producten van meer dan 60 merken verkocht. Net als andere Alibaba-concepten is de winkel nauw verbonden met het online platform. De winkel fungeert als showroom en shoppers kunnen in de winkel producten bekijken en uitproberen, maar de uiteindelijke aankoop vindt plaats via de AliExpress website.
De Europese expansie van Alibaba startte begin 2018 met de lancering van een affiliate programma voor Europese verkopers. Dit partnerprogramma lijkt op die van Amazon. Verkopers en fabrikanten gebruiken de logistieke van AliExpress in ruil voor de afdracht van commissie en informatie aan het moederbedrijf Alibaba.
Eerder sloot Alibaba een overeenkomst met de Belgische overheid om een magazijn in Luik te openen. Dit centrum vormt het speerpunt van hun Europese netwerk, genaamd Cainiao. In Azië vormde het creëren van logistieke capaciteit dé sleutel tot succes. De winkel in Madrid is de eerste fysieke locatie in Europe.
Het retailconcept lijkt bedoeld om naamsbekendheid te creëren bij de Spaanse consument en om data omtrent koopgedrag te vergaren. Volgens de Spaanse publicatie El Periódico is het geen toeval dat AliExpress Spanje verkiest. Spanje is Alibaba’s vierde markt qua omzet, na China, de Verenigde Staten en Rusland.
Verder lezen over E-Commerce
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsOnline23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online01.07.2024
Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center
en zet in op verdere groei e-commerceOnline27.06.2024
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie
Daarmee skip je de veilingOnline17.06.2024
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops
Events30.05.2024
Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival
A New Definition of GrowthOnline11.03.2024